Propunerea de contract prin care primăriile ar putea să amplaseze puncte de returnare a ambalajelor SGR pe raza administrativ-teritorială, ca urmare a unui parteneriat cu comercianţii, a fost publicată de RetuRO, compania care administrează Sistemul Garanţie-Returnare din România.
Potrivit unui comunicat de presă al RetuRO, transmis marţi AGERPRES, în baza legii, autorităţile locale şi judeţene (UAT/ADI) pot să organizeze şi să opereze puncte de returnare unde să primească ambalajele SGR de la consumatorii finali, pe raza localităţii administrate.
De asemenea, în cazul în care vor organiza un punct de returnare, aceste autorităţi trebuie să le dea consumatorilor garanţia aferentă pentru ambalajele SGR predate. Ulterior, valoarea garanţiilor şi tariful de gestionare vor fi acoperite de administratorul SGR, societatea RetuRO, conform legislaţiei.
Ambalajele returnate de consumatori la punctele organizate de autorităţile locale vor deveni proprietatea administratorului SGR, iar UAT are obligaţia predării acestora către administratorul sistemului, precizează sursa citată.
Varianta de contract poate fi accesată pe site-ul RetuRO, la secţiunea Noutăţi. Reprezentanţii UAT pot transmite observaţii şi recomandări până la data de 20 noiembrie 2023.
RetuRO – Sistem Garanţie Returnare SA este o companie ce funcţionează pe principiul not for profit – ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.
Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi – Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) – şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).
SGR va fi implementat începând din 30 noiembrie 2023, iar din acel moment românii vor plăti o garanţie de 50 de bani când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi şi va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.
