Doar unele aeroporturi din țară dețin sau au inițiat demersuri pentru achiziționarea de echipamente de control de securitate ce permit ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor, dar nici cele care au în dotare astfel de echipamente nu le pot folosi încă deoarece necesită o resoftare.
Comisia Europeană a autorizat instalarea pe aeroporturile din UE a scanerelor care le permit pasagerilor să transporte în bagajele de mână recipiente cu lichide cu un volum mai mare de 100 de mililitri și elimină obligația scoaterii dispozitivelor electronice din bagaje la controlul de securitate.
*** Aeroportul Internațional ”Avram Iancu” Cluj deține astfel de scanere, însă acestea au nevoie de actualizări de soft din partea companiei producătoare.
”Lucrăm, în momentul de față, cu compania producătoare a scanerelor, pentru actualizarea softurilor astfel încât să extindă capabilitățile aparaturii și să fie îndeplinite noile condiții”, a declarat, marți, pentru AGERPRES, directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo.
Acesta spune că nu poate estima un termen până la care scanerele de pe aeroport vor permite pasagerilor să transporte în bagajele de mână lichide cu volum mare și să nu mai scoată din bagaje dispozitivele electronice.
*** Aeroportul Internațional Craiova este primul aeroport din țară care a fost dotat cu echipamente de scanare a sticlelor cu lichide de până la 2 litri și a echipamentelor electronice, însă începând cu 1 septembrie 2024 Comisia Europeana a reintrodus restricția privind transportul lichidelor în bagajele de mână, supunând toate echipamentele din această categorie unui nou set de teste în vederea certificării.
În acest moment, în Aeroportul din Craiova pasagerii nu mai trebuie să își scoată dispozitivele electronice din bagaje la controlul de securitate, iar în momentul în care dispozitivele pentru scanarea lichidelor vor primi certificare, aceștia vor putea trece și cu sticle cu lichide sau geluri de până la 2 litri în bagajul de mână.
”Aeroportul Internațional Craiova deține 3 echipamente EDSCB, standard C3, model DETECT 1000, produse de IDSS Inc., pentru scanarea lichidelor, instalate și puse în funcțiune în noiembrie și decembrie 2023. Începând cu 1 septembrie 2024, Comisia Europeană a reintrodus restricția privind transportul lichidelor în bagajele de mână, supunând toate echipamentele din această categorie unui nou set de teste în vederea certificării. Până în prezent a fost recertificat un singur model, potrivit listei ECAC pentru EDSCB, modelul deținut de Aeroportul Internațional Craiova, respectiv DETECT 1000, fiind în curs de recertificare”, a declarat pentru purtătorul de cuvânt al Aeroportului Craiova, Oana Răducănoiu.
Aeroportul Internațional Craiova se află în plin proces de modernizare și extindere a terminalelor și aceeași situație este și pentru echipamentele achiziționate pentru noul terminal.
*** Aeroportul Internațional Maramureș a achiziționat două scanere care urmează a fi instalate în noul terminal de pasageri.
”Au fost achiziționate două echipamente de scanare, ce vor fi montate în noul terminal de pasageri care urmează a fi dat în folosință până la sfârșitul anului. Valoarea investiției este de aproximativ 500.000 de lei (…). Aerogara nouă se află în fază avansată de construcție, iar mutarea operațiunilor în noul terminal se va efectua în timp util, imediat terminării investiției. Deocamdată, pasagerii curselor interne și externe sunt îmbarcați din vechea aerogară”, a declarat, pentru AGERPRES, directorul de dezvoltare, Ionuț Caraba.
*** La Oradea, echipamente de scanare de generație nouă ar putea fi achiziționate abia peste doi ani, în condițiile în care cele aflate în exploatare sunt din 2020.
Managerul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, a declarat, pentru AGERPRES, că orice achiziție de tehnologie nouă depinde de alocările bugetare.
”Nu avem asemenea echipamente, dar, desigur, avem în vedere achiziția odată cu atingerea limitei de viață a echipamentelor pe care le avem în acest moment în exploatare, care sunt operaționalizate de aproximativ cinci. Sperăm că vom reuși să inițiem achiziția în următorii doi ani, însă depinde de alocările bugetare cu acest scop”, a spus Horga.
*** Aeroportul Internațional Satu Mare nu are un număr anual de pasageri suficient de mare pentru a justifica achiziționarea de scanere care permit pasagerilor să transporte în bagajele de mână recipiente mari cu lichide, potrivit conducerii instituției.
”Da, la aeroportul din Cluj-Napoca, ce are un trafic de pasageri de două milioane pe an, aceste scanere se justifică. La noi, care anul trecut am avut 70.000 de pasageri, iar anul acesta sperăm să ajungem la 100.000, nu se justifică. Prețul este de trei ori mai mare. Noi am preferat să investim în modernizarea infrastructurii, să avem, mai întâi, o ‘casă’ mai mare”, a precizat, pentru AGERPRES, Mihai Pătrașcu, directorul aeroportului.
Potrivit acestuia, aeroportul a avut un proiect de modernizare ce adus la triplarea capacității de primire a pasagerilor, de la 150 la 450 de persoane, investiție ce se va finaliza în luna decembrie.
”Avem planuri mari pentru anul viitor, planuri ce ar putea duce la creșterea numărului de pasageri pe aeroportul nostru. În aceste condiții, ne putem gândi și la achiziționarea de noi scanere”, a punctat Mihai Pătrașcu.
*** Aeroportul Transilvania Târgu Mureș a arătat, miercuri, la solicitarea AGERPRES, că a inițiat achiziția echipamentelor de control de securitate încă de anul trecut, însă acestea necesită recertificare din partea Comisiei Europene.
”Aeroportul Transilvania Târgu Mureș a inițiat achiziția acestor echipamente încă din anul 2022, odată cu demararea procedurilor de construire a noului terminal. Achiziția a fost finalizată în cursul anului 2024. Ulterior, Comisia Europeană a decis suspendarea utilizării acestor tipuri de echipamente începând cu data de 01.09.2024, ca urmare a identificării unor deficiențe. Pentru a putea fi utilizate în continuare, echipamentele trebuie să fie recertificate de către Comisie, proces care poate fi inițiat doar de către producător. După obținerea recertificării, Aeroportul Transilvania Târgu Mureș va putea utiliza aceste echipamente pentru controlul de securitate, fără a mai fi necesară scoaterea lichidelor sau a dispozitivelor electronice de mari dimensiuni din bagaje”, a precizat Aeroportul Transilvania Târgu Mureș.
Numărul de pasageri deserviți în cursul anului 2024 de Aeroportul Transilvania Târgu Mureș a fost de 213.312.
*** O situație similară este și la Aeroportul Internațional ”Traian Vuia” din Timișoara (AIT), unde se mențin restricțiile privind transportarea lichidelor în bagajul de mână, până la resoftarea echipamentelor care verifică aceste lichide, a declarat, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt Amalia Matei.
”Sunt echipamente moderne, noi, doar că trebuie să le facă și acelora o resoftare, operațiune care poate dura câteva luni, nu depinde de noi. Deci, practic, noi suntem în interdicție, până la resoftare. Anunțurile, probabil, vor fi făcute de fiecare aeroport, în momentul în care reușesc să rezolve problema. Contractele pentru echipamente sunt ale aeroportului și aeroportul discută cu companiile respective, dar și ale SRI, care trebuie să valideze la rândul lui dacă sunt conforme”, a afirmat Amalia Matei.
Ea a detaliat că pe 6 decembrie 2022 au fost indicate restricțiile referitoare la lichidele din bagajele de mână, care spuneau că nu trebuie să se depășească volumul de 100 de mililitri inclusiv. Momentul în care au fost ridicate aceste restricții a coincis cu operaționalizarea echipamentelor în cazul Aeroportului din Timișoara.
”Comisia Europeană a revenit și a reintrodus restricțiile de la 1 septembrie 2024, pentru că la unele dintre echipamentele aflate în monitorizare s-a constatat că există niște ‘rateuri’ când treceau lichidele; practic nu puteau să identifice conținutul”, a punctat purtătorul de cuvânt al Aeroportului Internațional din Timișoara.