Pregătirile pentru anul școlar 2025-2026, care începe pe 8 septembrie, aduc pentru șase din zece părinți mai mult stres decât bucurie, cheltuielile cu începerea școlii reprezentând o povară financiară pentru jumătate dintre aceștia, se arată într-un studiu al Reveal Marketing Research, dat vineri publicității.
‘Dintre părinții care au cheltuit mai mult anul acesta față de anul trecut, 53% estimează o creștere de 10-20%, iar 28% de 20-40%. 57% dintre părinți declară că resimt stres odată cu apropierea noului an școlar, procent mai ridicat în rândul mamelor (63%), comparativ cu tații (50%). În schimb, 33% dintre părinți se declară relaxați, mai ales cei cu venituri de peste 7.000 lei (44%). În ceea ce privește copiii, aproape jumătate (48%) sunt descriși de părinți ca având o atitudine neutră față de începutul școlii, 32% manifestă entuziasm, iar 20% se confruntă cu anxietate și îngrijorare’, se arată în documentul transmis AGERPRES.
Potrivit studiului, ‘nivelul de încordare al părinților crește pe măsură ce veniturile scad’.
‘Anul acesta, bugetul alocat pregătirilor pentru școală este fie mai mare decât cel de anul trecut (37%), fie aproximativ la același nivel (38%). Această creștere nu reflectă neapărat un consum mai ridicat, ci mai degrabă ajustarea necesară pentru acoperirea inflației, jumătate dintre părinți declarând că preferă să rămână prudenți și să achiziționeze doar produsele strict necesare pentru copiii lor’ a declarat Marius Luican, director general al Reveal Marketing Research.
În ceea ce privește implicațiile cheltuielilor de început de an școlar, 54% dintre părinți sunt de acord, în mare și foarte mare măsură, că acestea reprezintă o parte semnificativă din venitul lunar, 52% declară că au dus la amânarea altor cheltuieli, 45% că sunt greu de acoperit din venitul lunar, iar 43% că s-au văzut nevoiți să acceseze economii sau să împrumute bani.
Conform datelor studiului, dintre părinții care au cheltuit mai mult anul acesta, 53% estimează că aceste costuri au crescut cu 10-20% față de anul trecut, iar 28% consideră că au crescut cu 20-40%.
Pentru a se adapta la această nouă realitate economică, părinții au dezvoltat diverse strategii de economisire, iar cele mai des menționate au fost cumpărarea strictului necesar (55%), alegerea produselor aflate la promoții sau utilizarea cardurilor de fidelitate (43%), reutilizarea rechizitelor și hainelor din anii anteriori (29%) și alegerea mărcilor proprii sau a brandurilor mai accesibile (25%), menționează studiul.
‘În ceea ce privește locațiile preferate pentru achiziții, cei mai mulți părinți optează pentru hypermarketuri și supermarketuri (64%), librării și papetării fizice (35%), magazine online de profil (19%) sau discounteri, bazar și piețe (19%)’, se mai arată în sondaj.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online în perioada 14-20.08.2025 pe un eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1.058 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.