România se situează la coada clasamentului în ceea ce privește numărul entităților de soluționare alternativă a litigiilor (SAL), deținând în prezent doar două structuri, și ca atare orice reorganizare intempestivă a acestei Direcții ar genera dezechilibre grave în mecanismele naționale de protecție a consumatorilor și ar putea conduce la încălcarea obligațiilor asumate de România pe plan european, avertizează Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), într-un comunicat de presă transmis, sâmbătă, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, raportat la situația României, doar Liechtenstein mai are două entităților de soluționare alternativă a litigiilor. În rest, Franța dispune de 82 de entități SAL, Italia – de 53, iar Spania – de 37, fiecare dintre acestea specializate pe diferite sectoare economice.
În regiune, țări precum Bulgaria și Ungaria au dezvoltat sisteme mult mai ramificate, cu 17, respectiv 21 de entități funcționale.
‘Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL), structură esențială în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), continuă să demonstreze că rolul său depășește litera legii, limitele cadrului juridic și granițele, oferind sprijin concret consumatorilor, chiar și în situații în care legislația nu prevede în mod explicit răspunsuri. În acest context, Direcția SAL din cadrul ANPC este singura entitate românească cu competențe extinse, acoperind domenii variate precum transporturile, industria jocurilor de noroc, protecția datelor cu caracter personal și chiar litigiile bancare, conform Deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 5901/2024. Orice indisponibilizare sau reorganizare intempestivă a DSAL ar genera dezechilibre grave în mecanismele naționale de protecție a consumatorilor și ar putea conduce la încălcarea obligațiilor asumate de România pe plan european’, se precizează în comunicat.
Reprezentanții ANPC punctează și faptul că modificările substanțiale ale structurii DSAL necesită notificarea autorităților competente, respectarea Directivei 2013/11/UE și comunicarea către Comisia Europeană, ‘un proces complex și de durată care implică riscul suspendării temporare a funcționării legale a Direcției. Funcționarea DSAL este un element cheie în îndeplinirea cerințelor de aderare ale României la OCDE, conform Recomandării Consiliului privind soluționarea litigiilor în materie de consumatori și căile de atac – OECD/LEGAL/0356’.
‘Astfel, existența și consolidarea acestei structuri nu este doar o necesitate administrativă, ci o dovadă clară a alinierii României la standardele și liniile directoare promovate de Uniunea Europeană și organismele internaționale’, notează Autoritatea.
Recent, DSAL a intervenit în sprijinul unui consumator aflat într-o situație vulnerabilă, cu statut de refugiat, care nu mai putea utiliza dispozitivul mobil, ce reprezenta unica modalitate de comunicare cu familia sa. Valoarea adăugată a DSAL în sprijinul consumatorilor, chiar și în lipsa unui cadru legal explicit, completează activitatea comisariatelor ANPC prin propunerea soluțiilor amiabile, rapide și echilibrate în relația consumator-operator economic, susține ANPC.