22.8 C
Slatina
vineri,31 octombrie,2025

Ultimele Articole

ANAT: Declarațiile ministrului Miruță referitoare la ‘țepele’ din turism sunt nefondate, populiste și greșite juridic

- Advertisement -

Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) consideră că declarațiile din ultimul timp privitoare la ‘țepele’ din turism, făcute în media de ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Miruță, sunt ‘nefondate, populiste și greșite juridic’.

‘În ultimele zile, ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Miruță, a ales o rețetă veche, dar eficientă mediatic: atunci când nu înțelegi cum funcționează o industrie, ridici tonul și cauți un vinovat. Declarațiile sale, prin care acuză ANAT și pe președintele Alin Burcea că ar fi responsabili pentru ‘țepele’ din turism, sunt nefondate, populiste și, dincolo de aceste trivialități, greșite juridic’, se arată într-un comunicat al ANAT transmis, joi, AGERPRES.

Potrivit organizației, ministrul confundă responsabilitatea propriului minister cu rolul unei asociații patronale și transformă incompetența administrativă într-un spectacol mediatic.

ANAT consideră că responsabilitatea legală pentru funcționarea și supravegherea agențiilor de turism aparține exclusiv Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), care, în cadrul Direcției Generale Turism, are două structuri specializate: Direcția Control, care verifică respectarea legislației și gestionează sesizările turiștilor și Direcția Autorizare și Monitorizare, care acordă și reînnoiește licențele și clasifică unitățile turistice.

Astfel, ministerul are toate instrumentele legale și administrative necesare pentru a preveni situațiile în care turiștii sunt afectați de intrarea în insolvență a unei agenții.

‘Mai mult, instituția a implementat un sistem digital de raportare, care ar trebui să permită funcționarilor să analizeze datele transmise lunar de agențiile de turism – declarațiile obligatorii de activitate, care includ volumul vânzărilor (numărul de pachete), sumele încasate în avans de la turiști, sumele achitate furnizorilor și valorile polițelor de asigurare de insolvență. Un astfel de sistem ar trebui să semnaleze automat discrepanțele evidente, cum ar fi cazul unei agenții care rulează milioane de euro, dar deține o poliță de asigurare minimală, de câteva mii sau zeci de mii de euro. Cândva, informațiile despre valabilitatea și valoarea polițelor de insolvență erau publice pe site-ul ministerului, însă acum informațiile sunt excluse din rapoartele disponibile cu privire la agențiile licențiate, astfel că doar funcționarii ministerului pot avea acces la ele’, se scrie în comunicatul ANAT.

Asociația susține că dacă aceste informații ar fi analizate responsabil, MEDAT ar putea interveni preventiv, înainte ca problemele să afecteze turiștii, dar ‘ministerul nu verifică, nu monitorizează și nu folosește datele pe care le are la dispoziție’.

În schimb, ministrul preferă să iasă la televizor și să-i acuze pe alții de ceea ce ține exclusiv de propria neglijență instituțională, notează ANAT.

Organizația de turism amintește că, după adoptarea Directivei (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de călătorie, toate statele membre au fost obligate să asigure existența unui mecanism eficient de garantare a sumelor plătite de turiști, astfel încât aceștia să fie integral protejați în caz de insolvență a unui organizator.

‘Implementarea în România a acestei directive a fost, însă, una formală. MEDAT, instituția desemnată să transpună legislația europeană, nu a adaptat textul la realitățile pieței locale. În loc să creeze instrumente concrete prin care agențiile să poată respecta cerințele de garantare, ministerul a făcut un simplu ‘copy-paste’ din directiva europeană și a lăsat industria să se descurce singură cu efectele. Rezultatul este o ‘lege a junglei’ în care fiecare operator încearcă să se conformeze cum poate, în absența unui cadru coerent și a unei autorități care să-și asume responsabilitatea pentru buna funcționare a sistemului. Cu alte cuvinte, statul a impus o obligație, dar nu a oferit mijloacele de a o respecta’, se menționează în comunicat.

ANAT precizează că este o asociație patronală, nu o instituție de stat. Asociația nu are și nici nu poate avea atribuții de control economic sau financiar asupra membrilor săi. Legea Concurenței interzice explicit colectarea și utilizarea datelor comerciale ale operatorilor privați, pentru a proteja concurența liberă.

‘Rolul ANAT este de a reprezenta, de a consilia și de a colabora cu autoritățile publice și nu de a le înlocui! Cu toate acestea, atunci când au existat probleme, agențiile de turism – membre și nemembre ANAT – au fost cele care au intervenit efectiv, sprijinind turiștii afectați și găsind soluții concrete, în timp ce ministerul a rămas absent și a început să caute vinovați în Excel’, se scrie, totodată, în comunicat.

Asociația Națională a Agențiilor de Turism consideră că ‘atacul public lansat de ministrul Miruță depășește limitele dialogului instituțional și poate fi considerat o tentativă de intimidare a unei organizații care își exercită un drept legitim de opinie și critică față de o politică guvernamentală’.

Ministrul Radu Miruță a făcut o serie de afirmații în mass-media referitoare la eficiența voucherelor de vacanță acordate bugetarilor, lipsa investițiilor în rândul hotelierilor, și rolul ANAT după falimentul agenției Cocktail Holidays.

- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți