Mai multe panouri pentru plată în parcări publice din Capitală au fost falsificate prin înlocuirea codului QR, datele bancare ale clientului fiind colectate fără acordul acestuia.
Potrivit unui comunicat al Companiei Municipale Parking București S.A., transmis vineri AGERPRES, astfel de cazuri au fost identificate în următoarele parcări: CEC – Judecătorie (două panouri afectate); Eforie (un panou afectat); Brezoianu (trei panouri afectate) și Ion Câmpineanu (un panou afectat).
Compania le solicită autorităților responsabile efectuarea unei anchete pentru sancționarea celor responsabili și recomandă utilizarea ‘cu prudență’ a metodei de plată prin QR cod sau limitarea utilizării acestei metode timp de 72 de ore.
‘În urma inspecțiilor de rutină desfășurate în parcajele publice administrate de Compania Municipală Parking București S.A., au fost identificate indicii clare ale unei activități cu potențial infracțional, care afectează atât interesele legitime ale cetățenilor, cât și pe cele ale administrației publice locale’, se arată în comunicatul citat.
Angajații Companiei Parking au constatat că panourile informative destinate efectuării plății prin cod QR au fost modificate prin aplicarea unui autocolant (sticker) cu un cod QR de culoare diferită față de cel original (bej în loc de alb).
‘Accesarea codului QR de pe stickerul aplicat conduce utilizatorul către o pagină web falsificată, concepută să reproducă interfața oficială a operatorului de parcări publice. Odată accesat acest link fraudulos, utilizatorului i se solicită datele cardului bancar (numărul cardului, data expirării și codul CVC). După introducerea acestor date și apăsarea comenzii ‘Plătește’, plata nu este procesată, iar procedura de achitare nu continuă. De fapt, în această etapă, datele bancare ale clientului sunt colectate fără acordul acestuia, existând riscul real de compromitere a informațiilor personale și de utilizare frauduloasă a fondurilor din conturile bancare. În același timp, utilizatorul nu achită contravaloarea parcării, fiind astfel expus riscului de sancționare contravențională pentru neplata serviciului’, a explicat compania municipală.
Potrivit sursei citate, având în vedere gravitatea situației și implicațiile directe asupra siguranței cetățenilor și a veniturilor publice, compania a solicitat demararea de urgență a unei anchete cu sprijinul organelor competente, în vederea identificării și sancționării persoanelor responsabile pentru aceste acțiuni frauduloase.
‘Compania Municipală Parking București S.A. va coopera cu toate instituțiile abilitate pentru a sprijini investigațiile în desfășurare și va implementa măsuri suplimentare de securizare a infrastructurii informaționale din parcajele gestionate. Totodată, recomandăm utilizarea cu prudență a metodei de plată prin QR cod sau limitarea utilizării acestei metode timp de 72 de ore’, se mai arată în comunicat.