Legea 165/2013 care a intrat in vigoare in data de 16 mai a dat de lucru autoritatilor locale din intreaga tara, in multe cazuri dovedindu-se o piatra de incercare pentru primari. Legea 165/2013 obliga administratiile publice locale sa restituie terenurile si cladirile preluate abuziv inainte de 1989. Nu putine sunt insa cazurile in care terenuri si cladiri – chiar daca nu au fost retrocedate – au intrat deja in proprietatea intreprinzatorilor. Variantele stabilite prin lege vizeaza alocarea de terenuri din imasul local, din terenurile – fond de rezerva ale primariilor si, in ultima instanta – despagubiri banesti acordate de stat. De precizat ca, dupa intrarea legii in vigoare, ANRP a trimis tuturor prefectilor o serie de indrumari referitoare la aplicarea noului act normativ. S-a subliniat ca retrocedarile in natura se fac doar catre proprietarii care nu si-au cesionat drepturile catre mostenitorii lor. ,,Pentru intocmirea situatiei centralizatoare a fost constituita, printr-un ordin al Prefectului, o comisie locala pentru inventarierea terenurilor, la 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii. Comisia trebuie sa centralizeze toate cererile de resctituire nesolutionate, in vederea stabilirii suprafetelor de teren necesare. in cceea ce priveste solutionarea cererilor vizand restituirea terenurilor agricole, acum intravilane, se va respecta solicitarea ANRP privind limita de 50 ha de proprietar deposedat. in acest sens, ANRP a subliniat ca trebuie sa se verifice ca sa nu apara o situatie in care s-a retrocedat aceeasi suprafata si prin Legea fondului funciar a declarat prefectul de Olt Catalin Rotea. Desi initial legea privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania avea ca termen de aplicare 180 de zile, ulterior a fost prelungit pana in luna decembrie a acestui an. Potrivit spuselor prefectului Catalin Rotea, pana in momentul de fata au avut loc loc trei sedinte ale comisiilor locale de inventariere in care au fost dezbatute problemele tehnice legate de inventarierea terenurilor ce pot face obiectul retrocedarilor in natura. ,,incepand din data de 20 octombrie pana pe 4 noiembrie a fost constituita o comisie care s-a deplasat in fiecare localitate din judet pentru a identifica la fata locului problemele a mai precizat Rotea.
Primarii se plang de preturile pe care le cer firmele de cadastru pentru inventariere
Prefectul de Olt s-a deplasat personal in mai multe comune din judet pentru a discuta cu primarii despre dificultatile intampinate in aplicarea prevederilor legii 165. ,,Voi incerca sa ajung in cat mai multe localitati din judet pentru a discuta cu primarii si a identifica dificultatile cu care se confrunta in aplicarea acestei legi. Am intalnit localitati in care stadiul lucrarilor de inventariere a terenurilor merge bine, dar si localitati in care aproape au stagnat. Stabilirea suprafetelor aflate in rezerva este intr-adevar un proces foarte laborios, care necesita personal suficient. in majoritatea localitatilor, din discutii cu responsabilii am constatat ca personalul este insuficient, insa intarzierea se datoreaza in primul rand lipsei fondurilor necesare pentru stimularea expertilor cadastrali. Primarii si-au aratat si ei o parte din nemultumiri. Spre exemplu, majoritatea edililor si-au aratat ingrijorarea vizavi de preturile pe care le cer firmele de cadastru in vederea inventarierii, pentru ca primariile nu au bani a declarat Rotea. Prefectul a mai precizat ca ,,pana la sfarsitul anului toate localitatile din judet vor finaliza aproximativ 50% din procesul de inventariere. ,,Momentan sanctiunile prevazute de lege pentru nerespectarea termenelor prevederilor legii 165 fac referire la presedintii comisiilor locale, care in acest moment sunt juristi din cadrul Prefecturii, dar dupa modificarea amendamentului referitor la acest aspect, care prevede ca presedintii de comisie sa fie primarii, vom putea discuta si despre sanctiuni.
Punerea in aplicare a prevederilor Legii 165/2013 ar putea sa incurce multe interese in comunitatile locale, unde, mai mult sau mai putin cu sprijinul alesilor locali, suprafete de teren sau cladiri care au fost preluate abuziv in timpul regimului comunist de catre stat au intrat ulterior in proprietatea unor persoane.in conformitate cu prevederile noii legi, primarii si secretarii de unitati administrativ teritoriale trebuie sa identifice terenurile ori imobilele ce vor trebui restituite celor in drept. in situatia in care restituirea terenurilor agricole pe vechile amplasamente nu este posibila, dupa validarea intinderii dreptului lor de proprietate de catre comisiile judetene de fond funciar, fostului proprietar sau mostenitorilor acestuia li se va atribui un teren pe un alt amplasament. Atribuirea terenurilor de catre comisia locala se face in ordinea de inregistrare a cererilor initiale de restituire, cu respectarea stricta a ordinii categoriilor de teren. De retinut ca fostul proprietar sau mostenitorii acestuia pot refuza terenul din rezerva comisiei locale de fond funciar sau din izlazul comunal, propus in vederea restituirii. in situatia in care restituirea terenurilor forestiere pe vechile amplasamente nu este posibila, reconstituirea dreptului de proprietate se face pe alte amplasamente de pe raza unitatii administrativ-teritoriale, chiar daca acestea s-au aflat in proprietatea statului roman inainte de anul 1948, au intrat ulterior in proprietatea statului sau au fost incluse in amenajamente silvice dupa aceasta data. in situatia in care pe raza unitatii administrativ-teritoriale nu exista teren forestier disponibil, reconstituirea dreptului de proprietate se face pe terenuri forestiere situate pe raza altor unitati administrativ-teritoriale din judet, cu aprobarea comisiei judetene de fond funciar. Daca aceste masuri nu vor putea fi puse in plicare, se vor acorda masuri banesti compensatorii.