Planificari anuale, proiecte de lectie, portofoliul profesorului sau chiar catalogul sunt documente care ar putea disparea in viitorul apropiat, daca profesorii considera ca elaborarea sau completarea lor reprezinta o pierdere de timp si le ingreuneaza activitatea. Ministerul vrea sa debirocratizeze procesul de invatamant, si si-a propus sa afle daca dascalii considera utila sau inutila realizarea, elaborarea, sau completarea unor documente cerute in prezent in unitatile scolare. Ne dorim ca fiecare dascal sa spuna raspicat ce anume considera necesar. Vrem sa stim ce documente apreciaza dascalii ca fiind utile in munca lor de zi cu zi, si ce considera balast. Tot ce este inutil trebuie sa dispara! Dar ceea ce convenim, in urma acestei consultari, ca fiind benefic pentru imbunatatirea activitatii la clasa va trebui sa fie asumat de fiecare dascal, explica Oana Badea, secretarul de stat.
Ce se regaseste pe lista
Potrivit aceleiasi surse, pe chestionarul postat pe site, dascalii vor trebui sa bifeze cu util sau inutil mai multe intrebari, in functie de nivelul de invatamant la care predau. Astfel, pentru toate cadrele didactice, ministerul a pregatit un set de 7 intrebari: planificari anuale si proiecte de unitati de invatare, proiecte de lectie (doar cadrele didactice debutante, sau carora li s-a solicitat acest lucru in urma unor inspectii), evaluarea satisfactiei beneficiarilor de educatie, conform procedurilor stabilite la nivelul unitatii de invatamant (sunt realizate numai de unele cadre didactice, in cadrul Comisiei de evaluare si asigurare a calitatii), catalogul clasei (rezultatele evaluarii elevilor – note si medii – si absentele acestora), portofoliul profesorului la diferite discipline (CV European al profesorului si fise de observare a progresului elevilor), fisa de autoevaluare/evaluare anuala, si raportul de autoevaluare justificativ (insoteste fisa de autoevaluare/evaluare anuala pentru justificarea punctajului acordat).
La invatamantul primar, MECTS vrea sa stie ce documente completate considera dirigintii ca sunt utile sau inutile: realizarea proiectarii curriculare pentru activitatea de consiliere si orientare, portofoliul dirigintelui (contine date despre elevi si familiile acestora), raport scris asupra situatiei scolare si comportamentale a elevilor, prezentat, spre validare, semestrial si anual, Consiliului Profesoral, scrisori catre familiile elevilor in legatura cu situatiile de corigenta, sanctionarile disciplinare, neincheierea situatiei scolare, repetentie sau inregistrarea a peste 10 absente nemotivate de catre elev, catalogul clasei (datele personale ale elevilor), incheierea situatiei scolare a fiecarui elev la sfarsit de semestru si de an scolar si consemnarea ei in catalog si in carnetele de elev, intocmirea documentelor scolare si a actelor de studii ale elevilor clasei in colaborare cu compartimentul secretariat (supravegheaza intocmirea acestora), si completarea tuturor documentele specifice colectivului de elevi pe care-l coordoneaza.