8.1 C
Slatina
sâmbătă,20 aprilie,2024

Ultimele Articole

Propunere RAR: ITP anual pentru autoturismele mai vechi de 12 ani

- Advertisement -
Registrul Auto Roman va propune, ca o masura de sporire a sigurantei rutiere, in actualul context al evolutiei parcului auto national, cresterea frecventei de efectuare a ITP pentru autoturisme incepand cu vechimea de 12 ani, de la 2 ani cat este in prezent la 1 an. Institutia noastra a fost si va ramane permanent foarte atenta la evolutia si la starea tehnica a parcului auto activ din Romania si cu precadere la tendintele actuale generate de eliminarea timbrului de mediu.
Legat de acelasi subiect al frecventei de efectuare a ITP pentru vehicule, dar in contrapondere cu prima masura anuntata, RAR are in vedere si marirea termenului de efectuare a primului ITP pentru autoturismele noi (M1). Astfel un autoturism nou achizitionat va efectua primul ITP la 3 ani si nu la 2 cum este in prezent. Aceasta diferentiere legata de primul ITP este deja implementata pentru vehiculele utilitare usoare cu MTMA mai mica cel mult egala cu 3.5 t (N1) care efectueaza primul ITP la 2 ani iar ulterioarele annual, precizeaza comunicatul RAR.
Referitor la propunerea ca ITP sa fie efectuat la 1 an pentru autoturismele incepand cu vechimea de la 12 ani, reprezentantii RAR mentioneaza ca institutia a efectuat o serie de statistici ca baza argumentativa. Conform acestora, varsta medie a vehiculelor ce compun acest parc activ se situeaza pe un trend crescator incepand inca din anul 2009 cand aceasta valoare era de 8,63 ani, ajungand anul trecut la valoarea de 12,06 ani.
Tocmai de aceea Registrul Auto Roman, ca organism si serviciu tehnic, considera oportuna si chiar obligatorie manifestarea unui anumit tip de reactie, de natura tehnica, de mentinere sub control a starii tehnice a parcului auto national, de conservare si chiar de reducere ulterioara a vechimii medii a acestuia. Aceasta abordare nu exclude, evident, masuri si reactii diverse pe care alte autoritati sau institutii ale statului pot sa le aiba mai devreme sau mai tarziu.
Este de remarcat ca propunerea noastra de indesire a ITP este permisa de legislatia europeana, care stabileste doar cerinte minimale pentru ITP inclusiv in ceea ce priveste categoriile de vehicule supuse inspectiilor cat si in ceea ce priveste frecventa acestora. Mai mult chiar, aceasta vechime de 12 ani este confirmata de o prevedere similara (optionala) a noii Directive 2014/45/UE ce va intra in vigoare din mai 2018 si care da posibilitatea statelor membre de a introduce inspectii suplimentare inclusiv pentru vehiculele care depasesc 160.000 km rulati. Astfel, relativ la aceasta prevedere, pentru o aplicare mai facila si obiectiva, fara influente din partea unor elemente ce pot fi supuse fraudarii (odometru), prin raportare la parcursul mediu anual general al autoturismelor in Romania – care este de 12.976 km, conform celor mai recente sondaje si studii realizate de RAR privind parcursurile medii anuale pe categorii si subcategorii de vehicule – se obtine valoarea de 12,3 ani. De asemenea, conform datelor furnizate de analizele statistice realizate de RAR ulterior activitatilor de Control Tehnic in Trafic (CTT) si Supraveghere a statiilor autorizate de ITP, tot acest prag de aproximativ 12 ani vechime este cel de la care vehiculele analizate inregistreaza procente de neconformitate mai mari decat procentul mediu calculat. Este important de remarcat ca aceasta abordare referitoare la cresterea frecventei de efectuare a ITP pentru vehiculele mai vechi nu este una noua, ea fiind chiar una dintre strategiile importante de crestere a nivelului de conformare tehnica a vehiculelor pe durata utilizarii, inserate intr-un studiu din anul 2007 comandat de Comisia Europeana si realizat de un consortiu international condus de CITA si din care au facut parte organisme de cercetare, institutii academice si consultanti independenti.
De asemenea, aceasta indesire a ITP-urilor succesive pana cand devin anuale nu este o practica izolata la nivel european. Dimpotriva, luand in considerare informatiile colectate si disponibile in cazul a 13 din 23 de state care au furnizat aceste date, se inregistreaza o crestere a frecventei de efectuare a ITP pana la 1 an incepand cu vechimi ale vehiculelor care pornesc de la 3 ani (Letonia) si pot ajunge la 11 ani (Spania). Alte exemple: Austria-6, Belgia-5, Luxemburg-4.5, Olanda-9 (benzina)/4 (motorina), Polonia-6, Portugalia-9, UK-4, Slovenia-8, Suedia-7, Finlanda-6, Islanda-9, precizeaza reprezentantii RAR. Potrivit sursei citate, masurile ar urma sa fie implementate din 2018.
in privinta propunerii ca pentru autoturismele noi primul ITP sa fie facut la 3 ani, reprezentantii RAR afirma ca aceasta se incadreaza printre masurile de relaxare a activitatilor de ITP, este conforma cu practicile europene, nu afecteaza esential, conform evaluarilor realizate de alte SM, nivelul de siguranta rutiera, avand in vedere ca cei mai multi producatori au extins garantiile acordate vehiculelor noi si au implementate parghii importante de tinere sub control strict al verificarilor obligatorii impuse in aceasta perioada, are rolul de a incuraja achizitia de vehicule noi dar si de a testa impactul acestei masuri de relaxare la nivel national in vederea calibrarii introducerii unor eventuale alte asemenea prevederi legale, in viitor.
- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți