10.2 C
Slatina
joi,25 aprilie,2024

Ultimele Articole

Protestatarii din Verguleasa: „Deschideți Podul Olt pe DN 67 B”

- Advertisement -

Zeci de locuitori din comuna Verguleasa, respectiv în jur de 60 – 70 de persoane, au protestat vineri în fața Prefecturii Olt pentru a fi redeschis podul rutier de peste râul Olt ce face legătura între satul Poganu al localității și municipiul Drăgășani, județul Vâlcea. Acesta a fost închis pentru autovehicule și pietoni de la sfârșitul lui martie 2023, după ce la începutul aceleiași luni o pasarelă pietonală s-a rupt pe o distanță de aproape 30 de metri și a căzut în apele Oltului.

Nemulțumiți că acum trebuie să parcurgă zeci de kilometri pe rutele ocolitoare pentru a ajunge la Drăgășani ca să meargă la serviciu sau să-și ducă copiii la școală, cetățenii din Verguleasa au decis să protesteze, solicitând autorităților județului ca respectivul pod de peste Olt, pe Drumul Național (DN) 67 B, să fie redeschis.

Locuitorii comunei consideră că acest pod nu prezintă pericol, că s-ar putea circula pe el și doar calea pietonală ar trebui reparată, în caz contrar să fie desființată și să rămână așa cum era în urmă cu zeci de ani.

„A fost închis podul pentru o balustradă pietonală care a căzut. E închis, nu mai traversăm pe el, tocmai asta e, că ne-a complicat vieţile, nu mai putem circula, nu mai putem duce copiii la şcoală, Salvare, pompieri, nu mai pot trece. Avem rute ocolitoare, dar ca să ajungem în Drăgăşani, dus-întors facem undeva la 80 kilometri. Vrem să vedem şi noi expertiza, noi nu credem că este o expertiză făcută. Din 21 martie, de când a fost închis podul, nu a mai venit nimeni acolo, ne-au minţit că în două săpătmâni se va face expertiză, nu a venit nimeni la faţa locului să facă expertiză”, a spus unul dintre protestatari.

Marcel Safta, un alt protestatar, consilier local din Verguleasa și unul dintre organizatorii mitingului de la Prefectura Olt, pentru care a fost obținută aprobare între orele 11:00 – 15:00, a declarat: „Deci eu personal am fost, am coborât sub pod, m-am uitat atent, nu există nici măcar un punct de rugină la acest pod. Podul este făcut de nemţi în 1901, nu are niciun fier torsionat, nu are nimic sărit, nu are absolut nimic, nu se vede nimic, niciun defect la podul ăsta. A picat o alee pietonală care e făcută în 1964, de români, ulterior pusă, sunt nişte fiare, betoane de 10 înfipte în el, care au cedat de atâţia ani. A ruginit, a picat aleea pietonală. Pentru asta nu vedem ca podul să rămână închis. Ideea noastră ar fi ca să rupă acele alei pietonale care au fost puse ulterior şi să lase podul cum a fost el făcut în 1901 pentru trafic rutier rutier, nu pietonul”.

Protestatarii au fost întrebați de jurnaliști: „De ce credeți că autorităţile au ales ca soluție închiderea podului?”

Iar răspunsul acestora a fost: „Nu ştim de ce, e mai simplu. Să-l repare! Nu este un pod între două sătucuri, este un drum naţional, sunt sute de maşini pe oră care circulă. Este un pod pe un drum naţional care trebuie reparat şi pus în funcţiune. Nu stăm 10 – 15 ani să facem rute ocolitoare şi pe cine ştie ce drumuri. Nu este vina noastră. Este vina autorităţilor că din 2010 şi până acum nu au făcut nimic. Trebuia să facă, să ia măsuri şi ar trebui reparat, să să facă o investiţie minimă, cred eu după părerea mea, şi să dea drumul la pod. Nu are absolut nimic podul. Nu credem în expertiza care spun dumnealor că au făcut-o. Nu ştiu ce interes este, să facă un pod nou lângă el. Până la urmă, nu ne priveşte ce fac autorităţile (ce soluţie găsesc). Noi vrem podul”.

„De la Verguleasa ajungeam la Drăgăşani în şapte – opt, maximum 10 minute, iar acum ajungem în 30 – 40 minute. De Verguleasa venim la Moşteni, trecem barajul şi apoi la Drăgăşani. De la Verguleasa la Moşteni sunt 20 de kiloemtri şi de la Moşteni la Drăgăşani, alţi 20 de kilometri. Sunt 40 de kilometri şi 40 kilometri înapoi, sunt 80 kilometri pe zi. Avem copii pe care îi ducem la şcoală, doamna are trei copii, duce unul dimineaţa, unul după amiaza, trebuie să facă două drumuri, adică face 160 de kilometri. Doamna stă la trei kilometri de Drăgăşani. Când putea să facă trei kilometri în trei minute, face 40 kilometri dus şi 40 înapoi. (…) Să refacă pietonala sau să o elimine. Este o investiţie minimă, să-l repare, după mintea mea sub un milion de lei ar fi investiţia ca să-l repare şi după aceea să fac altul nu avem nimic împotrivă. De câte ori i-am contactat şi de fiecare dată când am dat telefonat au spus că în maxim una, două săptămână să face expertiza. Expertiza nu există, sunt aproape două luni şi n-a venit nimeni să facă nicio expertiză”, a mai declarat Safta.

La protest a fost prezent și prefectul de Olt Florin Homorean care, în dialogul cu participanții la miting, a spus ce soluții au fost găsite de autorități, inclusiv faptul că reprezentanții Consiliului Județean Olt doresc construcția altui pod în apropierea celui închis.

(…) Situaţia e cunoscută de toată lumea. Circulaţia a fost închisă din motive de siguranţă rutieră. Aceleaşi motive de siguranţă rutieră sunt şi în prezent, pentru că acel pod nu a fost reparat. De fapt se va construi un nou pod. Aceasta este propunerea expertului tehnic. (…) Suntem conştienţi de problema dumneavoastră şi de greutăţile pe care le întâmpinaţi din cauză că a fost întins acel a acel drum rutier. Chestiunea principală şi de care trebuie să ţinem cont cu toţii este faptul că siguranţa primează. Un expert tehnic a decis ca acel pod trebuie închis din motive de siguranţă, pentru că nu mai prezenta siguranţa în exploatare. (…) Se caută soluţii pentru a a găsi o variantă, o ocolitoare mai scurtă decât cea care a fost furnizată încă din data de 9 martie. Din păcate, nici această soluţie nu poate fi pusă în aplicare imediat, pentru că necesită anumite lucrări, realizarea unor lucrări, iar acele lucrări trebuie avizate, trebuie proiectate, avizate de către Hidroelectrica. ‘Este vorba de ce ocolirea pe centrala hidroelectrică de la Drăgăşani?’ Domnule Safta, soluţia tehnică propusă de către proiectantul care a făcut proiectul de reabilitare a întregului DN 67 B de la Drăgăşani la Piteşti a fost de construcţia unui pod nou. Aceasta este soluţia tehnică. Această soluţie va fi pusă în aplicare de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, dar nu se poate pune peste noapte. Ştiţi că s-a mediatizat, este un litigiu în legătură cu modernizarea şi reabilitarea acelui drum, sunt chestiuni legale, din acest motiv noi la nivel judeţean am căutat găsirea unor soluţii alternative. În momentul în care se va deschide acea variantă ocolitoare vom avea grijă ca Poliţia să verifice respectarea şi celelalte instituţii respectarea limitei de tonaj. (…) Un expert a hotărât că nu este în siguranţă, nici aşa să-l folosim. Deci expertiza este făcută în momentul în care s-a luat decizia reabilitării drumului naţional. S-a circulat până acum pentru că pe acel drum n-a intervenit un element. Există un punct de vedere al expertului. Un expert şi-a asumat în scris măsura asta. Dacă cineva murea pe pod, cine răspundea?”, a declarat reprezentantul Guvernului în teritoriu.

Preotul de la Verguleasa, care este și profesor la o unitate școlară din Drăgăşani și spus și el oful în fața prefectului Homorean: „Mă doare foarte mult nepăsarea autorităţilor din Olt şi vă spun şi de ce, imediat când s-a închis podul, Prefectura de la Vâlcea, împreună cu primarul, cum treci în Vâlcea, au asfaltat, au astupat gropile, trimit Poliţia Locală, trimit Jandarmeria să supravegheze traficul. La noi nu s-a putut. Ne spuneţi dumneavoastră că într-o lună puteţi face un pod şi să asfaltaţi acolo, pe la hidrocentrală. De ce în Vâlcea se poate şi la Olt nu se poate? Înţelegeţi-ne şi pentru că avem probleme, avem probleme foarte mari”.

Răspunsul venit din partea prefectului a fost: „Eu sunt de acord cu dumneavoastră, dar diferenţa dintre Olt şi Vâlcea este majoră. Pentru a traversa contra-canalul şi este un contra-canal, un canal de fugă al barajului de la Hidroelectrica, trebuie realizate nişte lucrări. Acele lucrări nu se realizează instant, nici fără acte, că ajungem iar să-l închidem. Acolo (în Vâlcea) podul peste contra-canal este funcţional, aici podul peste contra-canal nu a fost funcţional niciodată. Consiliul Judeţean Olt are proiectul realizat, urmează să fie realizate lucrările de reabilitare în zona respectivă, inclusiv asfaltare, după ce se obţin actele şi avizele necesare”.

Ulterior, reprezentantul Guvernului în teritoriu a avut și o întrevedere între patru ochi cu o delegație a protestatarilor în incinta Prefecturii Olt.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova a luat decizia ca, din data de 21 martie, podul rutier de peste râul Olt, dintre municipiul Drăgășani – Vâlcea și satul Poganu al comunei oltene Verguleasa să fie închis. Concret, circulația rutieră și pietonală a fost întreruptă total pe Drumul Național 67 B, la kilometrul 119 + 236 metri, la acea vreme Adrian Motorga, șeful Secției Drumuri Naționale Slatina spunând că podul nu mai este sigur pentru mașini și pietoni.

Autoritățile au stabilit de atunci și rute de ocolire a zonei afectate: DN 67 B – DN 64 – DJ 678 C – DJ 678 – DN 67 B Drăgășani – Fișcălia – Buciumeni – Câmpu Mare (comuna Dobroteasa, județul Olt).

Pentru autovehicule cu masa totală maximă autoriată mai mică de 10 tone mai este o altă rută, respectiv DN 67 B – DN 64 – DJ 546 G – DJ 546 – DN 67 B Drăgășani – Strejești – Moșteni – Poganu.

Consola trotuar a podului rutier de peste râul Olt, din zona Poganu, ieșire din comuna Verguleasa spre localitatea vâlceană Drăgășani, s-a prăbușit miercuri, 8 martie, pe o lungime de 25 de metri, iar autoritățile au dispus încă de atunci mai multe măsuri. Printre acestea, accesul pietonilor și autovehiculelor de tonaj mare a fost interzis, în timp ce autoturismele celelalte au trebuit să circule cu o viteză de maximum 20 de kilometri pe oră.

- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți