1.1 C
Slatina
duminică,19 ianuarie,2025

Ultimele Articole

Greblă: Cetățenii fără legături comerciale cu candidații pot să-și exprime liber opțiunea pe platforme. Nu e contravenție

- Advertisement -

Președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă, a afirmat, vineri, că toate materiale de propagandă politică din campania electorală trebuie să aibă un semn care să identifice candidatul și mandatarul financiar, menționând că nu sunt vizați simplii cetățeni care nu au legături comerciale cu candidații și care pot să-și promoveze opțiunea politică, inclusiv pe platforme online, fără să se considere contravenție sau infracțiune.

Greblă a precizat că AEP nu are competența să ia măsuri împotriva celor care nu sunt angrenați în niciun fel în competiția electorală și nici competența legală, structura de personal creată și mijloacele tehnice la îndemână pentru a urmări tot ceea ce se întâmplă în spațiul virtual.

Președintele AEP a explicat, la Digi24, modul în care se vor aplica noile reguli instituite prin ordonanța de urgență adoptată joi de Guvern privind derularea campaniei electorale și realizarea publicității politice.

‘AEP are sarcina în a organiza din punct de vedere tehnic alegerile, (…) drept urmare analizez în general cum ar trebui să stea lucrurile, din punct de legal, pentru campania de publicitate politică în campania electorală, numai în campania electorală, atât reglementează această ordonanță de urgență. Acest lucru se face doar de un competitor politic și în condiții legii, adică printr-un mandatar financiar și având în vedere faptul că toate aceste materiale de propagandă politică electorală trebuie să aibă un semn care să identifice candidatul și mandatarul financiar prin intermediul căruia a fost produs, se difuzează, se multiplică materialul respectiv. Nu este vorba de simplii cetățenii, este vorba de campanii electorale plătite, cel puțin pentru producerea materialelor respective de către competitorii electorali’, a menționat Toni Greblă.

Potrivit acestuia, un cetățean care nu are nicio legătură comercială sau contractuală cu candidații poate să-și exprime prin toate mijloacele opțiunea politică, inclusiv pe platformele online.

‘Dacă nu se găsește o legătură de cauzalitate între cel care, voluntar, a simțit nevoia să-și declare susținerea față de un anume candidat sau să critice un anumit candidat, în limitele admise pentru critică, adică să nu fie amenințări, să nu fie fake news, materiale de defăimare, dezinformare că atunci platforma este obligată să-l elimine fie la solicitare, fie din oficiu, dacă este un simplu material în care el îți exprimă liber opțiunea politică acest lucru nu constituie contravenție, nici infracțiune, pentru aceasta ar diminua din importanța exprimării libere a cetățenilor, care exprimare este un drept fundamental câștigat de omenire’, a subliniat Greblă.

Întrebat dacă va fi sancționat și influencer-ul care a semnat un contract cu un candidat și îl promovează pe acesta în materiale fără codul mandatarului financiar, Greblă a spus că nu este de competența AEP să ia măsuri împotriva celor care nu sunt angrenați în niciun fel în competiția electorală.

‘În primul rând, materialul, la solicitarea pe care o primește AEP că este nemarcat, sesizăm imediat platforma și aceasta este obligată să-l îndepărteze imediat. Deosebit de aceasta, mandatarul financiar și candidatul pot fi sancționați contravențional și li se poate confisca contravaloarea sumei de producere și de difuzare a materialului respectiv. Dacă cumva acel candidat ar încerca să îi fie și rambursată, după terminarea alegerilor, această sumă cheltuită, evident că ea va fi refuzată la plată și va fi confiscată contravaloarea. Nu este de competența AEP să ia măsuri împotriva terților care nu sunt angrenați în niciun fel în competiția electorală. Sunt alte organe ale statului care trebuie să verifice, de la ANAF la Parchet, dacă s-au produs alte fapte în legătură cu încheierea acelui contract oneros’, a arătat Toni Greblă.

El a mai evidențiat că AEP nu poate verifica dacă toate materialele apărute pe platforme sunt marcate cu codul mandatarului financiar.

‘În nicio țară din lume, nicio instituție a vreunui stat și nicio instituție în statul român nu poate să verifice în mod real toate materialele puse pe o platformă. Nici măcar Comisia Europeană care încearcă și ea să găsească o rezolvare a acelei probleme legate și de publicitate apolitică nemarcată și de fake news și de defăimare și de dezinformare și cele care conțin amenințări, care folosesc imagini care nu trebuie să apară în spațiul public, ele sunt urmărite, unele dintre ele sunt descoperite, se fac sesizări și în unele cazuri sunt îndepărtate, însă AEP nu are competența decât ca aceste sesizări care îi sunt făcute să le transmită imediat marilor platforme sau în plan național site-urilor de știri, instituțiilor de audio-vizual care acestea trebuie să le îndepărteze imediat, se mai aplică și niște sancțiuni, însă AEP nu are competența legală, nu are structura de personal creată, nu are mijloacele tehnice la îndemână pentru a urmări tot ceea ce se întâmplă în spațiul virtual’, a indicat Greblă.

Guvernul a stabilit, joi, măsuri noi privind derularea campaniei electorale și realizarea publicității politice, fiind prevăzute și amenzi în cazul nerespectării lor de la 15.000 lei la 50.000 lei. Pentru platformele online foarte mari sunt prevăzute sancțiuni cu amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri, dacă nu elimină, în termen de cinci ore de la notificarea AEP, materialele publicitare care nu respectă condițiile.

- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți