23.8 C
Slatina
sâmbătă,19 iulie,2025

Ultimele Articole

in anul 2014 Miscarea Euhter Ortodoxa se opune schismei stiliste

- Advertisement -

Ca urmare a sinodului Bisericilor Ortodoxe de la Constantinopol din anul 1923, sub influentele europene si ale factorilor politici ai epocii interbelice, Biserica Ortodoxa Romana a adoptat in covarsitoarea sa majoritate acest nou sistem de masurare a timpului si nou calendar indreptat. Astfel, sarbatorile religioase ale romanilor sunt in consonanta cu sarbatorile religioase ale marii crestinatati europene. in Basarabia sub influenta Bisericii Ortodoxe Ruse, in mari comunitati a fost mentinut calendarul iulian si la noi in nordul Moldovei si izolat in tara, o fractiune restransa a clerului ortodox a ramas inertial tributara vechiului calendar iulian si este cunoscuta drept fractiunea stilista, care ulterior s-a constituit drept Biserica Ortodoxa de Stil Vechi. Potrivit schismei stiliste, se sustine ca in Romania exista doua biserici ortodoxe : Biserica Ortodoxa de Stil Vechi(B.O.S.V.) si Biserica Ortodoxa de Stil Nou(B.O.S.N.). Prin aceasta divizare clasificativa de confrunt, fractiunea ortodoxa de stil vechi induce un principiu dihotomist ortodox antagonic, care submineaza unitatea si autoritatea B.O.R. Mai mult, in fundamentalismul ei schismatic si in lupta ei de a atrage cat mai multi enoriasi, fractiunea ortodoxa de stil vechi ataca B.O.S.N., considerand-o drept o biserica eretica. Miscarea Euhter Ortodoxa este impotriva acestei divizari antagonice de schisma stilista si considera ca din perspectiva legislatiei U.E. privind libertatea de gandire, de constiinta si de credinta, in spatiul ortodox, pot fiinta mai multe confesiuni ortodoxe. in acest sens este posibil a fiinta in B.O.R. pe temeiul de spirit al Sfintei Treimi, trei confesiuni : Confesiunea Ortodoxa Apostolica, Confesiunea Ortodoxa de Sfanta Traditie sau de stil vechi si in formare Confesiunea Euhter Ortodoxa(C.E.O.), diferentiat cu fundamente dogmatice in Euhterogon, in Biblie, in Sfanta Traditie si cronologic in calendarul iulian si in calendarul de influenta matematico-astronomica. Miscarea Euhter Ortodoxa se opune schismei dezbinatorii, privind disputa calendaristica si separatismului religios sustinut de ierarhia fractiunii ortodoxe de stil vechi, apreciind aceasta disputa ca pe o forma primara de lupta pentru putere. Se considera ca atat fractiunea ortodoxa de stil vechi cat si Biserica Ortodoxa de Stil Nou au aceleasi fundamente dogmatic biblice si prin urmare, asa zisa schisma este o disputa calendaristica de forma fara fond, neexistand motive intemeiate pentru schisma si separatism religios. in acest sens, Miscarea Euhter Ortodoxa, nu este adepta unui limbaj ecleziastic exclusivist si sustine ca este necesar, chiar daca restrains, un dialog si o comunicare intre B.O.S.V si B.O.S.N. in Episcopia Slatinei si Romanatilor, nu cu mult timp in urma , de la Manastirea Brancoveni, un numar de treizeci de calugarite si preotul Nechita au decazut si au migrat din Biserica Noastra Ortodoxa la o fractiune ortodoxa de stil vechi, macariana in Grecia. Nu cunoastem mobilul care a determinat un numar atat de mare de calugarite sa urmeze un preot adept al acestei fractiuni ortodoxe macariene de stil vechi din Grecia, dar credem ca aceasta realitate este un accident si un fapt izolat. Covarsitoarea majoritate a enoriasilor crestin ortodocsi din tinuturile Oltului de Jos recunosc autoritatea ecleziastica a P.S. Sebastian Pascanu, Episcop al Slatinei si Romanatilor, a i.P.S. Irineu, Mitropolit al Olteniei si a P.F. Daniel, Patriarhul B.O.R.. Romanii au o Singura si Mare Biserica : Biserica Ortodoxa Romana.
stefan Melinte
Miscarea Euhter Ortodoxa

- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți