Metodologia privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul Ministerului Educatiei Nationale a fost semnata de fostul ministru al Educatiei, Remus Pricopie, chiar inainte de a pleca din functie. Potrivit metodologiei, cursurile anticoruptie pentru cadrele didactice presupun instruirea persoanelor din sfera educatiei – cadre didactice, personal de conducere, membri ai consiliilor de administratie cu privire la modalitatile de prevenire si combatere a coruptiei, la importanta integritatii; pregatirea activitatilor; identificarea si descrierea riscurilor de coruptie; evaluarea riscurilor de coruptie; determinarea si implementarea masurilor de prevenire/control; monitorizarea si revizuirea periodica a riscurilor; reevaluarea riscurilor.
Documentul prezinta ca fiind vulnerabile la coruptie toate activitatile care prezinta slabiciuni in sistemul de control intern/managerial, de natura a fi exploatate de catre angajatii structurii sau de catre terti, pentru comiterea unor fapte de coruptie.
Astfel, in procesul de analiza de la nivelul unei structuri a Ministerului Educatiei Nationale vor fi incluse urmatoarele categorii de activitati, dupa caz: contacte frecvente cu exteriorul institutiei, cu diversele categorii de beneficiari ai serviciilor publice; gestionarea fondurilor externe ale programelor/proiectelor, a fondurilor comitetului de parinti; gestionarea informatiei – detinerea si utilizarea informatiei, accesul la informatii confidentiale, gestionarea informatiilor clasificate; gestionarea mijloacelor financiar-contabile.
Pe aceeasi lista se regasesc achizitia/gestionarea de bunuri, servicii si lucrari; gestionarea si functionarea bunurilor aflate in administrare si a bazei materiale a unitatii de invatamant; acordarea unor aprobari ori autorizatii; gestionarea actelor de studii si a documentelor de evidenta scolara; indeplinirea functiilor de control, monitorizare, evaluare si consiliere; competenta decizionala exclusiva; recrutarea si selectia personalului; constatarea de conformitate sau incalcare a legii, aplicarea de sanctiuni; constituirea claselor/transferul elevilor; gestionarea situatiilor scolare; incheierea situatiei scolare semestriale/anuale a elevilor; acordarea premiilor, a recompenselor si a distinctiilor elevilor; respectarea eticii profesionale; sanctionarea atitudinilor neadecvate functiei de cadru didactic, didactic auxiliar sau personal administrativ; orice alte activitati prevazute in regulamentele si metodologiile specifice.
Cursuri anticoruptie pentru dascali
- Advertisement -
- Advertisement -