18.9 C
Slatina
luni,4 august,2025

Ultimele Articole

A avut loc Conferinta presei locale din Romania Presa locala – dezvoltare prin transparenta

- Advertisement -

in cadrul intalnirii a fost dezbatuta situatia presei locale din Romania, afectata atat de problemele generale ale societatii sau mass media romanesti, cum ar fi lipsa unei legislatii adecvatate, fiscalitatea excesiva, descresterea investitiilor in publicitate si modificarile obiceiurilor de consum media ale populatiei, precum si de problemele specifice presei locale: deprofesionalizarea si lipsa personalului calificat, pe fondul problemelor financiare, probleme specifice distributiei de presa, dificulati in accesarea fondurilor publice destinate publicitatii utilizand criterii profesionale. Presa locala a ramas relevanta pe plan local, atat sub aspectul publicului atins cat si al pietei de publicitate, chiar in contextul schimbarilor generate de criza economica si dezvoltarea mediului online. Pentru ca presa locala sa isi poata apara interesele si sustine proiectele, este necesar sa devina relevanta si la nivel national, sa faca eforturi pentru coagularea intereselor sale. Astfel, presa locala poate propune si sustine proiecte, in relatia cu Guvernul sau alte autoritati ale statului, ce pot aduce solutii la o parte dintre problemele mentionate anterior.

Silviu Ispas, Presedintele BRAT, a caracterizat situatia presei scrise locale ca fiind critica, aratand ca pentru a rezolva problemele acesteia este nevoie de multa implicare si proiecte sustinute. Domnia sa a mentionat ca BRAT este o institutie semnificativa a industriei de media si publicitate, a presei scrise in mod particular, care a demonstrat pe parcursul existentei sale capacitatea de a prelua ideile industriei si de a raspunde la nevoile acesteia prin lansarea unor proiecte esentiale presei scrise. BRAT a ramas in prezent printre singurele organizatii de media ce reprezinta interesele presei scrise din Romania.

Alin Alecu, Managing Director al ARBOmedia, a discutat despre importanta auditarii si masurarii independente a performantelor presei locale in relatia cu agentiile si clientii de publicitate. Dansul a evidentiat avantajele unei structuri asociative in realizarea obiectivelor comune, atrangand atentia asupra oportunitatii oferita de BRAT in vederea realizarii de proiecte in beneficul presei in cadrul asociatiei.

Din analiza d-nei Ioana Avadani, Director Executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, vulnerabilitatile principale cu care se confrunta presa scrisa sunt legate de aspectele economice, generate de scaderea volumelor investite in publicitate, competitia pentru bugetele de publicitate cu restul mass media dar si probleme legate de distributia publicatiilor tiparite si distribuirea gratuita a continutului in mediul online. Dansa a evidentiat de asemenea cateva posibile solutii generale pentru a reduce efectele acestor vulnerabilitati: transparenta proprietatii de media si a surselor de finantare, aderare comunitatii jurnalistice la standarde editoriale clare, acordarea de facilitati economice industriei de media si sindicalizarea serviciilor si achizitiilor.

Bogdan-Paul Dobrin – Director in cadrul Agentiei Nationale pentru Achizitiile Publice (ANAP) a prezentat modificarile aduse legislatiei prin noua lege a achizitiei publice, subliniind modificarea criteriului de atribuire a fondurilor publice pentru publicitate publica din pretul cel mai mic, in raportul calitate – pret, care in cazul publicitatii media va avea in vedere criterii legate de pretul pentru o mie de copii difuzate, persoane atinse sau afisari online, in functie de mediu. De asemenea, normele metodologice de aplicare a legii vor aduce mai multe modificari procedurale menite sa creasca transparenta procesului de achizitie publica. Dansul a mentionat caperformantele produselor media nu vor mai fi doar declarate de detinatori, fie ca vorbim de presa scrisa, online sau altele, normele urmand sa prevada obligativitatea unei forme de audit sau masurare a acestor performante, de catre un organism independent. Noua legislatie, impreuna cu normele metodologice sunt asteptate sa fie finalizate si sa intre in vigoare pana la jumatatea anului 2016.

Mihai Anita – Partner PricewaterhouseCoopers a subliniat importantarealizarii auditului de tiraje dupa standarde si metodologii internationale, respectand atat rigorile internationale de audit precum si standardele si regulamentele specifice auditului de tiraje si difuzarii de presa. Domnia sa a dat exemple de riscuri la care se supun clientii de publicitate ce decid sa investeasca in publicitate in publicatii ce nu beneficiaza de un audit conform unor standarde acceptate national, punand de asemenea accent pe necesitatea corectitudinii si comparabilitatii cifrelor de audit de tiraje. in special in contextul modificarile legislative in procesul de achizitii publice de publicitate, nivelul de siguranta al auditului de tiraje este necesar sa se mentina la cele mai inalte cote, asa cum asigura in prezent parteneriatul dintre PricewaterhouseCoopers si BRAT.

D-na Gabriela Lupsa, Senior Press si Radio Buyer, Zenith Romania a subliniat importantacifrelor de difuzare auditate, a datelor de audienta si a monitorizarii independente a aparitiilor machetelor publicitare, pentru acordarea bugetelor de publicitate nationale. in contextul unei concurente din ce in ce mai mari pentru bugetele de publicitate ale marilor clienti privati, este din ce in ce mai mare importantacifrelor si a argumentelor profesioniste si documentate. in acelasi timp si atentia clientilor pentru eficienta investitiilor in publicitate creste, odata cu diminuarea bugetelor. Astfel, documentarea si masurarea profesionista a performantei presei locale, utilizand aceleasi standarde ca si in cazul presei nationale, devine un factor esential in modul in care agentia de publicitate decide sa aloce bugetele pe care le gestioneaza.

D-na Cristina Guseth, Director al Freedom House Romania a prezentat proiectele pe care asociatia pe care o conduce le desfasoara in beneficiul presei locale, mentionand printre acestea proiectul Initiativa pentru o justitie curata si seminariile dedicate instruinii reprezentantilor presei locale in dezvoltarea produselor media online pe care le detin.

in incheiere, 4 reprezentanti ai publicatiilor locale au comentat impreuna cu d-na Arina Ureche, Direcror General BRAT, o serie de proiecte pe care presa locala le-a desfasurat in ultimii ani si care au avut efecte benefice asupra propriilor afaceri de presa. Printre acestea, s-au evidentiat produse editoriale realizate pe diverse teme, solutii de imbunatatire a difuzarii publicatiilor si de colectare mai buna a veniturilor generate de vanzarea tirajului, metode de crestere a veniturilor din publicitatea locala.

Toti reprezentantii presei locale, fara exceptie, au fost de acord ca pentru a putea depasi situatia critica a presei scrise locale este necesara sustinerea acesteia si din surse guvernamentale. Presa locala scrisa, fie tiparita sau online, a devenit aproape singura surs de stiri locale, sporind astfel importanta ei pentru comunitatile locale, dar si pentru dezvoltarea locala sau regionala a Romaniei.
La conferinta au participat peste 80 de reprezentanti ai presei locale, delegati ai Consiliului Concurentei, ANAP siReprezentantei din Romania a Comisiei Europene.

Informatii suplimentare
:

1. Despre BRAT

BRAT este organizatia industriei de media din Romania care masoara audienta presei scrise si a mediului online, auditeaza tirajele (presa scrisa) si monitorizeaza investitiile in publicitate (presa scrisa, online, radio si outdoor). Masuratorile si monitorizarile BRAT sunt independente si transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii sai in concordanta cu normele internationale.

BRAT pune la dispozitia pietei de media si de publicitate indicatorii de performanta obtinuti in urma auditului si a studiilor realizate.De aceea, rapoartele BRAT reprezinta reperul sigur si credibil pentru decizii strategice care implica industria media.

Persoana de contact pentru presa:
Arina Ureche (arina@brat.ro, 0722755220).

- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți