Astazi (n.red. ieri), la Tribunalul Olt, sectia comerciala si de contencios administrativ, a fost depusa cererea de chemare in judecata vizavi de hotararea Consiliului Judetean nr. 71, care se refera la consultarea cetatenilor judetului prin referendum referitor la desfiintarea judetului Olt. Principalul motiv pentru care Institutia Prefectului contesta legalitatea actului administrativ este adoptarea acestuia cu incalcarea prevederilor legale enumerate chiar in preambulul hotararii. in opinia noastra, problema care se pune referendumului este legata de desfiintarea judetului. Ca sa evit orice fel de discutie, intrucat stiam ca nu exista nici o propunere legislativa de desfiintare a judetului Olt, am cerut Consiliului Judetean, printr-o adresa, sa-mi puna la dispozitie acest proiect de lege sau propunere legislativa. Am plecat de la premiza, intrucat dumnealor au invocat articolul 13 din Legea referendumului, ca acest proiect de lege sau propunere legislativa exista. Tot prin adresa, am solicitat si expunerea de motive care a stat la baza acestei hotarari. Bineinteles ca am primit doar expunerea de motive, care se refera cand la desfiintarea judetului, cand la reorganizarea administrativ teritoriala. in expunerea de motive dumnealor pornesc de la o dezbatere publica lansata de presedintele Romaniei, ori Institutia Prefectului verifica legalitatea si temeinicia actelor administrative, declaratiile politice nu fac obiectul controlului de legalitate, a declarat prefectul.
Mai multa aplicare in studierea legilor nu strica nici chiar oamenilor politici!
Criticile prefectului la adresa pregatirii profesionale a celor care au elaborat hotararea au devenit evidente in momentul cand a adus in discutie calendarul stabilit pentru desfasurarea referendumului.
Programul calendaristic adoptat debuteaza chiar din ziua adoptarii hotararii, ori, dupa cum stie toata lumea, o hotarare cu caracter normativ isi produce efectele si poate fi adusa la cunostinta publica la cinci zile de la comunicarea catre prefect in vederea exercitarii controlului de legalitate. Dumnealor nu au asteptat acest termen si au stabilit un program care debuta cu data cand au aprobat hotararea. Mai mult chiar, la articolul 6 il mandateaza pe presedintele Consiliului Judetean sa coordoneze din punct de vedere tehnic organizarea referendumului si sa ia toate masurile legale si necesare pentru respectarea legalitatii tuturor activitatilor aferente. Referitor la acest aspect, reamintesc, daca mai era cazul, ca Institutia Prefectului este cea care, potrivit reglementarilor legale in vigoare, asigura aplicarea si respectarea legilor, ordonantelor si a celorlalte acte administrative. Din ce prevede hotararea, ar rezulta ca domnul presedinte al CJ ar vrea sa fie si prefect, sau CJ ar dori ca presedintele sa fie si prefect. Dincolo de incalcarea unor prevederi legale, eu cred ca o astfel de abordare denota un mod de gandire periculos dupa parerea mea. Mai mult decat atat, la art 4 se stabileste ca referendumul se va desfasura la 30 de zile dupa incetarea suspendarii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti in conditiile in care prefectura va ataca acest act. Eu din parcurgerea acestui articol inteleg doua lucruri – ori CJ stie deja cum se va pronunta instanta, ori pentru dumnealor nu conteaza cum se va pronunta, pentru ca articolul nu spune nimic despre ce se va intampla daca actiunea prefecturii este admisa. Din modul cum au formulat acest articol ar rezulta ca, indiferent de ce va spune instanta, dumnealor vor organiza referendum. Bineinteles, nu au respectat nici legea nr 52/2003, privind transparenta decizionala care presupune o anumita procedura atunci cand se aproba acte de acest gen, a spus prefectul. Acesta a precizat ca, in opinia sa, modelul hotararii privind organizarea referendumului a fost primit de liderii judeteni ai USL de la centru, iar presedintele Consiliului Judetean, Paul Stanescu, ar fi putut sa o cenzureze putin, pentru ca putina rigoare in formularea articolelor si mai multa aplicare in studierea legilor nu strica nimanui, nici chiar oamenilor politici.
Pana la urma, din expunerea de motive rezulta ca toata aceasta actiune e construita pe o declaratie politica, pe o dezbatere care a fost lansata si culmea, in expunerea de motive dumnealor chiar lanseaza ideea de reorganizare administrativ teritoriala. Ce relevanta ar avea punctul de vedere de la Olt in conditiile in care reorganizarea administrativ teritoriala s-ar face la nivel national? Eu nu vreau sa ma leg de oportunitate, ca se arunca patru miliarde, nu e treaba mea, eu ma ocup de legalitate. Vor sa cheltuiasca patru miliarde, asta tine de oportunitate. Dar pe legalitate, asa cum a fost facuta cred ca nici dumnealor nu vor sa treaca, pentru ca se putea face mult mai riguros. Asa cum a fost facuta este o invitatie la a fi atacata in contencios, a concluzionat prefectul.