Rezultatele slabe inregistrate la prima sesiune a bacalaureatului din acest an au reprezentat un adevarat dus cu apa rece atat pentru elevi, dar mai ales pentru Inspectoratul scolar Judetean, care s-a gandit sa ia masuri. Pe scurt, pentru ca de ieri au inceput inscrierile pentru cea de-a doua sesiune de bac, profesorii si directorii liceelor sunt invitati din nou la catedra, pentru a-i pregati – in masura in care se mai poate – pe liceeni pentru a doua serie de examene. in acelasi timp, ei trebuie sa intocmeasca un raport de evaluare a intregii activitati scolare din ultimii doi ani, pe care sa-l transmita Inspectoratului scolar Judetean. intreg planul de actiuni din perioada urmatoare a fost prezentat pe larg de inspectorul scolar general, Mariana Gheorghe, in cadrul unei conferinte de presa. Cu siguranta ne-am fi asteptat ca la nivelul judetului Olt rezultatele sa fie mai mari, undeva in jurul a 70%, avand in vedere ca in luna mai am organizat simulari, atat la testele nationale, cat si la examenul de bacalaureat. Am trimis tuturor unitatilor de invatamant o adresa prin care ii rugam sa acorde o foarte mare seriozitate acestor simulari. Chiar le-am recomandat eliminarea formalismului, implicarea cadrelor didactice de specialitate si a celor care asigura supravegherea elevilor. in urma simularilor, noi am mers in fiecare scoala si am luat toate rapoartele pe care ei le-au intocmit dupa probele de romana, matematica si istorie, i-am rugat sa ne prezinte procentele de participare, de promovare, iar aceste rezultate noi le avem aici centralizate la nivelul judetului Olt. Acolo unde am avut rezultate mai slabe, i-am monitorizat si am cerut tuturor scolilor sa organizeze in perioada mai-iunie, pana la examenul de bac, activitati de recuperare cu elevii care au avut rezultate slabe la aceste discipline. Spre surprinderea mea, licee care au avut procent de 60 si ceva, 70% la simularile din mai, la examenul din iunie au obtinut 2, 11, 16 la suta, si in perioada care urmeaza am vrea ca directorii unitatilor de invatamant, profesorii care au fost implicati, profesorii de limba romana, de matematica, sa ne dea o explicatie, sa ne spuna ce s-a intamplat in perioada mai-iunie: fie copiii au suferit o amnezie, fie nu s-au mai facut ore; vrem sa stim ce s-a intamplat de procentul a fost atat de dramatic scazut, a explicat Mariana Gheorghe.
Fara concediu de odihna pentru profesori
Pentru a incerca sa remedieze intr-o oarecare masura situatia actuala, conducerea Inspectoratului a decis ca, in perioada de dinaintea examenelor, elevii sa vina la scoala pentru a recupera materia cu ajutorul profesorilor. in vizorul IsJ sunt liceele unde promovabilitatea a fost sub 50 de procente. Concomitent cu aceasta, institutia ii va supune pe profesori si directori la un proces de evaluare care se anunta a fi destul de drastic, nefiind exclusa schimbarea anumitor directori din septembrie. Noi am transmis fiecarei unitati de invatamant care a organizat examen de bacalaureat o adresa prin care le solicitam ca pana in 18 iulie sa ne intocmeasca un raport care sa contina analiza statistica a rezultatelor finale obtinute la examenul de bac – pe transe, pe medii, pe disciplina – precum si o situatie comparativa cu cea din anul scolar trecut, 2009-2010. Sa ne prezinte cauzele care au condus la aceste rezultate, punctele tari, punctele slabe, dar mai ales planul de actiune al unitatii scolare pentru perioada 11 iulie-28 august, in vederea pregatirii candidatilor care au fost respinsi in aceasta perioada. Banuiesc ca toti directorii si profesorii din scolile care au avut un procent sub media judetului nu vor dori sa intre in concediu de odihna si vor gasi resursele necesare pentru a organiza activitati de remediere a situatiei si de meditatii cu elevii, pentru a-i ajuta ca la sesiunea din toamna acestia sa promoveze examenul. De asemenea, le-am cerut rezultatele de la simularea pe care noi, impreuna cu dansii, am organizat-o in mai, si masurile pe care le-au intreprins in unitatea scolara, dupa simulare: ce plan de masuri au avut, ce programe de pregatire, pentru a preintampina esecul scolar. Pana pe 18 iulie noi asteptam planul de masuri pe care dansii ni-l vor transmite, si impreuna cu echipa din IsJ vom monitoriza aceste actiuni de remediere, care trebuie sa fie popularizate, afisate la loc vizibil, ca elevii sa stie ca in unitatea respectiva se fac ore suplimentare pentru examenul de bacalaureat din toamna, a declarat sefa IsJ.
Colegiul Ion Mincu – enigma bacalaureatului din acest an
Cum era de asteptat, discutiile s-au centrat in jurul cazului de la Colegiul Tehnic Ion Mincu, unde procentul de promovabilitate s-a incapatanat sa ramana acelasi atat inainte de contestatii, cat si dupa – 2,45%. Paradoxul este cu atat mai mare cu cat la simulari elevii au obtinut o medie de promovabilitate de 66% la romana si 60,40% la matematica. O explicatie pentru rezultatele dezastruoase ar fi, in opinia inspectorului scolar general, conflictele intre fostul si actualul director al colegiului respectiv. La Ion Mincu, in ultima perioada a anului, si cam toata perioada anului scolar, am pierdut foarte mult timp cu inspectii si cu anchete pe orgolii de functii de conducere, orgoliile fostului director, Silviu Rusu, si ale actualului director, Gheorghe Moise; ne luptam si stam de anchete sa vedem care este mai bun si care trebuie sa fie director. Cred ca si domnul Rusu – care este profesor de matematica, banuiesc ca a avut si dansul copii in clasele terminale – ar fi trebuit sa-si uneasca fotele si sa faca ceva in primul rand sa-si ajute elevii din scoala. Eu cred ca este interesul, in primul rand al dumnealor, sa vina la scoala si sa-si ajute elevii pe care i-au pastorit 4 ani de zile in scoala, si elevi care ne-au asigurat noua niste catedre; ce s-ar intampla daca s-ar stabili ca plata profesorilor sa fie in functie de procentul de la bacalaureat? Sa nu uitam ca mai sunt cateva zile si vor avea nevoie de elevi in clasa a IX-a, este vorba de politica scolii, cum stiu sa-si sprijine copiii, sa-i ajute si sa-i atraga sa vina din vacanta la scoala si sa faca ore de pregatire, a spus aceasta. Afirmatiile inspectorului general au fost intarite de cele ale purtatorului de cuvant, inspectorul Gabriela Constatinescu, care a pus rezultatele slabe pe seama elevilor veniti la Ion Mincu, elevi care au fost admisi cu mediile cele mai mici din scolile generale. La aceste licee au fost admisi acum 4 ani elevii care din scolile generale veneau cu mediile cele mai mici; aceasta este o discutie care trebuie avuta in vedere. Selectia colegiilor tehnice nu se compara cu selectia pe care o fac liceele teoretice, cele care au traditie in invatamantul din judetul nostru. Profesorii din scolile respective trebuiau in fiecare an sa monitorizeze si sa realizeze curbele de progres in cadrul unui an scolar. Acolo era nevoie de o strategie foarte buna a directorului scolii, iar vina nu este numai a directorului scolii, care a fost manager in ultimii doi ani. Sunt convinsa ca daca se facea treaba buna in primii 2 ani, in ultimii 2 ani nu se putea face o treaba proasta. Undeva exista o veriga slaba. Politica scolii trebuia sa fie una de remediere a situatiei, de a insista asupra competentelor obligatorii care trebuie dezvoltate in structura liceala respectiva. Corpul IsJ este unul destul de mic, noi am fost permanent acolo, eu anul acesta am fost de nenumarate ori in scoala pentru a ajuta sa mentinem calmul in aceasta unitate unde in fiecare zi existau scrisori, depese inregistrate la secretariatul scolii, pe fondul unei dispute intre un fost director si actualul director. Eu am incercat sa fac lucrul acesta pentru ca este foarte important mediul in care se desfasoara activitatea educativa, a explicat aceasta.
in urma evaluarilor si a celei de-a doua sesiuni de bac, este foarte posibil ca anul scolar sa inceapa cu forte proaspete, deoarece la numirile care vor avea loc in septembrie vor fi si multi cernuti. Concluzia este una foarte simpla: pe baza rezultatelor, cine are abilitati de manager, va ramane, cine nu, sa mearga la catedra, ca e mai bine asa.