23.1 C
Slatina
vineri,29 martie,2024

Ultimele Articole

Reabilitare europeana cu plombe romanesti pe DJ 604

- Advertisement -

Societatea de constructii si-a repus la lucru utilajele pe drumul abia terminat, iar salariatii au inceput catinel sa plombeze covorul asfaltic nou-nout asternut nu demult pe bani europeni. Pe anumite segmente drumul trebuie de-a dreptul refacut, dupa ce coaja de bitum abia pus s-a umflat si a crapat, desfacandu-se in adevarate cratere. Cum s-a putut intampla una ca asta, de vreme ce proiectul a fost implementat de o intreaga garnitura de specialisti, asa cum cere practica europeana, nimeni nu stie. Dirigentia santierului a fost asigurata de SC Antman Construct SRL din Bucuresti, care ar fi trebuit sa-si dea silinta ceva mai bine la capitolul parametrilor timp, cost, calitate si siguranta, de vreme ce in dreptul ei a fost trecut, in cadrul proiectului, suma de 129. 178 de lei. Proiectul tehnic a fost executat de SC Dinstar SRL Slatina, care prin contractul cu numarul 87 din 1 septembrie 2008 ii revenea 95.000 de lei. S-au cheltuit bani si cu promovarea proiectului, s-au platit si servicii de audit, prin urmare ar fi trebuit ca totul sa iasa ca la carte. A iesi cu gropi.

Istoric

Proiectul a fost finantat din Fondul European de Dezvoltare Europeana, prin Programul Operational Regional- Axa prioritara 2 – imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport. Asadar, 28. 550. 192, 69 lei pentru o lucrare de calitate. Licitatia a fost una cu suspiciuni, in sensul ca nu cel mai mic pret a contat in final, ci o amarata de dotare. Faptul ca licitatia a fost castigata de SC T Dancor Romconstruct SRL Bucuresti, patronata de omul de afaceri Cornel Ciocan, fratele consilierului judetean Dan Ciocan, nu a mai mirat pe nimeni, asa cum nu mira pe nimeni de ce firma a inceput sa castige licitatie dupa licitatie in judetul Olt dupa 2008, an electoral in care Dan Ciocan a ajuns consilier judetean pe mana PSD. Executia proiectului a fost consfintita la 14 octombrie 2009, prin contractul cu numarul 24, unde este trecuta suma de 16.994.012 lei. Zis si facut. Mai mult zis, ca facutul este cel care este: cu gropi.

Cauze

Cauzele trebuie cautate pe teren si musai de specialisti, pentru ca, se pare, conditiile tehnice nu au prea fost respectate. si ele au fost multe, dupa cum se arata in stufosul caiet de sarcini. Dirigintele de santier ar fi trebuit sa verifice existenta si respectarea Planului calitatii si a procedurilor si instructiunilor
tehnice pentru lucrarea respectiva. Tot dirigintele de santier ar fi trebuit sa
verifice respectarea legislatiei cu privire la produsele pentru constructii, respectiv existenta documentelor de atestare a calitatii, corespondenta calitatii acestora cu prevederile cuprinse in documentele de calitate, proiecte, contracte. Ce obligatii mai are un diriginte de santier? Interzicerea utilizarii produselor pentru constructii necorespunzatoare sau fara certificate de conformitate, declaratie de conformitate ori fara agrement tehnic, urmarirea realizarii constructiei in conformitate cu prevederile proiectelor, caietelor
de sarcini, ale reglementarilor tehnice in vigoare si ale contractului; verificarea respectarii tehnologiilor de executie, aplicarea corecta a acestora in
vederea asigurarii nivelului calitativ prevazut in documentatia tehnica, in contract si in normele tehnice in vigoare etc. sirul obligatiilor ce decurg din documentatia de atribuire a serviciilor de supraveghere este unul foarte lung, dupa cum este si cel privind obligatiile de executie a lucrarilor.

Surprize

Ioan Ciugulea, vicepresedinte al Consiliului Judetean, lasa sa se inteleaga faptul ca situatia este inca sub control de vreme ce executantul nu si-a incasat toti banii. Da, dar a incasat mult din finantare. DJ 604 nu este receptionat de CJ. Lucrarea este facuta de TDancor, asociat cu Scadt SA. Drumul are 39 de kilometri, din care 35 au fost realizati conform normelor. Probleme sunt cu restul de 4 kilometri, motiv pentru care nu s-a facut receptia si nu s-a facut nici ultima plata. Garantia de buna executie, in valoare de 10% si ultima plata, 30% din valoarea lucrarii. Exista diriginte de santier, consultanta, comisie de receptie, nici una dintre ele nu a semnat, a declarat Ciugulea intr-o recenta conferinta de presa. Asa s-a aflat ca lucrarea a fost executata de T Dancor Romconstruct SRL in asociere cu societatea controlata de senatorul UNPR Ioan Toma, SC Scadt SA, desi anuntul de atribuire publicat pe SEAP sub nunarul 73824/05.11.2009 indica, la sectiunea a V-a: Atribuirea contractului, un singur castigator – T Dancor. Nu mai conteaza: tot de gropi dam. Ce face, deci, Consiliul Judetean: accepta si plombe romanesti pe bani europeni?
Este inutil sa mai furnizam dovezi despre faptul ca T Dancor Romconstruct este firma de partid care cotizeaza serios in campanii electorale. Din 2008 societatea fratilor Ciocan a incasat zeci de milioane de lei pe tot felul de lucrari. Anul trecut a incheiat cu Consiliul Judetean si un acord-cadru sub umbrela caruia vor fi semnate pana in 2013 contracte subsecvente pentru lucrari de intretinere si reparatii ale drumurilor judetene. Adica tot un fel de plombe, ca cele care sunt in lucru acum pe DJ 604, pentru reabilitarea caruia Uniunea Europeana si statul roman au alocat 28 de milioane de lei, din care a intrat destul in conturile firmei, desi calitatea lucrarilor o putem masura acum in gropi.

- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți