Discriminare rasiala la Colegiul Ionita Asan Caracal

Conducerea scolii explica infiintarea unei asemenea clase apeland la un argument care nu face obiectul nici unei prevederi legale: vointa parintilor de a-si alege invatatorii pentru copiii lor. Partida Romilor Pro-Europa Olt a formulat o sesizare catre Prefectura Olt si catre Inspectoratul scolar Judetean, cerand institutiilor abilitate normalizarea situatiei si verificarea tuturor unitatilor de invatamant din localitatile ce cuprind comunitati importante de romi pentru eliminarea fenomenului de segregare.

Viitorul tau incepe aici! Acesta este genericul publicitar care apare pe site-ul Colegiului National Ionita Asan din Caracal. Semnificatia propozitiei se afla insa in conflict cu clasa I – C, formata din 12 copii, 11 de etnie roma. Partida Romilor Pro-Europa Olt este scandalizata de acest aspect si solicita institutiilor responsabile sa ia masuri pentru normalizarea situatiei, amenintand ca, in caz contrar, va sesiza Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii. Reprezentantii Partidei Romilor mai solicita formarea unei comisii din care sa nu lipseasca reprezentanti ai romilor si care sa verifice respectarea legii pe aceasta linie in toate unitatile de invatamant din localitatile cu comunitati importante de romi. La Liceul <> din Caracal au loc acte de discriminare vadita. in randul claselor I exista Clasa I – C, formata din 11 elevi de etnie roma si, mai mult decat atat, clasa este situata intr-o zona izolata a scolii, improprie actului de invatamant. Va rugam sa luati toate masurile care se impun pentru ca acesti elevi sa aiba sanse egale la educatie si la posibilitatea de dezvoltare si afirmare ca oricare elev din Romania. De asemenea, solicitam in mod expres sa dispuneti realizarea unei comisii din care sa faca parte si reprezentantii romilor in vederea verificarii tuturor unitatilor de invatamant din localitatile cu comunitati importante de romi, pentru normalizarea conditiilor de invatare si pentru elevii romi. in caz contrar ne vedem nevoiti sa sesizam Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, se arata in adresa Partidei Romilor catre Prefectura Olt si IsJ, in care se mentioneaza ca astfel de cazuri de discriminare au mai existat si la Corabia, Slatina si Bals.

Explicatiile directoarei de la Ionita Asan, bazate pe cutume, nu pe legi

Conducerea Colegiului Ionita Asan explica existenta clasei care i-a indignat pe reprezentantii romilor nu aducand in discutie prevederi legale, ci o cutuma perpetuata ani la rand in sistemul educational romanesc: alegerea de catre parinti a invatatorilor care sa se ocupe de odraslele lor in primii patru ani de scoala. Legea prevede conditii clare pentru inscrierea copilului la scoala; nu este prevazut nicaieri ca parintii sa opteze pentru un invatator sau altul, sustine inspectorul scolar general al IsJ Olt, Mariana Gheorghe.

Nu de aceeasi parere a fost directoarea colegiului caracalean, Tanta Negroiu, cand a acceptat optiunile parintilor drept cuvant de ordine in formarea claselor I. Anul acesta, colegiul nostru a avut in planul de invatamant doua clase I, dar s-au inscris 72 de copii. Am format, la cererea parintilor, o clasa Step by Step si o alta clasa normala cu 32 de copii. Ramasesera 15 copii pe dinafara, asa ca am gasit de cuviinta sa solicitam formarea inca a unei clase. Din cei 15 copii inscrisi, frecventa este asigurata de 12 copii, din care, intr-adevar, 11 sunt de etnie roma. Problema este ca parintii acestora nu au solicitat un invatator anume, in vreme ce ceilalti – da. Una dintre mamici si-a retras, suparata, copilul de la scoala. Noi credem insa ca nu exista nici un caz de discriminare in cazul de fata, a declarat, pentru Eveniment de Olt, Tanta Negroiu, care mai sustine ca elevii in discutie nu ar fi declarati ca facand parte din etnia roma.

Segregarea – combatuta prin legi si conventii internationale

Potrivit Legii Educatiei, prin termenul de segregare in sistemul national de invatamant se intelege forma grava de discriminare care consta in separarea fizica, intentionata sau neintentionata, a copiilor / tinerilor minoritari de restul copiilor / tinerilor in grupe, clase, cladiri, unitati de invatamant si alte spatii utilizate in invatamant, astfel incat procentul copiilor / tinerilor minoritari din totalul copiilor / tinerilor din unitatea de invatamant / clasa / grupa este disproportionat in raport cu procentul pe care copiii / tinerii minoritari de varsta respectiva il reprezinta din totalul populatiei de aceeasi varsta in respectiva unitate administrativ-teritoriala. Mai mult: Ordinul ministrului Educatiei nr. 1540/2007 privind interzicerea segregarii scolare a copiilor romi interzice, incepand cu anul scolar 2007 – 2008, formarea claselor I-a si a V-a avand preponderent sau numai elevi romi. Acest act normativ are la baza Strategia Guvernului de imbunatatire a situatiei romilor si are in vedere principiile mai multor conventii si pacte internationale, precum Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Pactul international privind drepturile civile si politice, Conventia nationala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, Recomandarea nr. 4/2000 cu privire la educatia copiilor romi din Europa, Recomandarea de politica generala nr. 3 privind combaterea rasismului si a intolerantei fata de romi etc., la care Romania este parte semnatara.

Control de la IsJ

Inspectorul scolar general Mariana Gheorghe sustine ca sesizarea de la Partida Romilor Pro-Europa nu a ajuns inca pe masa sa de lucru, dar ca va dispune, imediat ce documentul ii va cadea sub ochi, o verificare la Colegiul National Ionita Asan. Nu a ajuns la mine o asemenea sesizare. Daca acest document a ajuns la IsJ, eu voi dispune o verificare la fata locului, trimitand acolo inspectorul pe probleme de romi, dar si inspectorul scolar de zona. Bineinteles ca nu putem tolera o asemenea realitate si, daca se va constata ca ea exista, vom cauta cu conducerea scolii o solutie pentru intrarea in normalitate. Nu exista nici o prevedere legala in baza careia clasele I sa se formeze asa cum vor parintii. Dosarele de inscriere se depun la secretariatul scolii. Ca sunt tot felul de obiceiuri, asta este cu totul altceva, dar noi trebuie sa facem activitate legala si sa incepem sa ne schimbam unele mentalitati. Macar putin cate putin decat deloc, a declarat Mariana Gheorghe.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

<