Judetul ramane la pamant in privinta planurilor urbanistice generale

Ce inseamna lipsa PUG in viata unei localitati, ne spune arhitectul Severica Mitrache.

Situatie

Potrivit situatiei actualizate furnizata EvdO de catre arhitectul sef al judetului, Ovidiu Davidescu, aproape jumatate dintre localitatile Oltului nu au Plan Urbanistic General valabil, documentatiile fiind expirate. Dintre acestea, doar trei administratii publice locale au catadicsit sa porneasca la realizarea unor documentatii urbanistice generale noi, si anume primariile Caracal, Dobrun si Topana, in vreme ce noile documentatii ale comunei Osica de Sus si orasului Scornicesti asteapta sa primeasca avizele necesare. Un caz aparte este PUG-ul orasului Corabia, care se afla si el in avizare, numai ca de vreo sapte ani.
in 2011 expira alte documentatii urbanistice generale, dar numai patru localitati au demarat reactualizarea lor, Baldovinesti, Brebeni, Gostavatu si Grojdibodu. Din cele 11 comune noi, reinfiintate dupa 1990, respectiv Balteni, Gavanesti, Ghimpeteni, Gradinile, Gura Padinii, Ipotesti, Osica de Jos, Sarbii Magura, Visina Noua, soparlita si Calui, doar aceasta din urma are Plan Urbanistic General, restul avandu-l in lucru, unele din 2005, altele din 2006. Toti responsabilii localitatilor fara PUG au, la unison, aceeasi explicatie: lipsa banilor. Costurile pentru cel mai ieftin PUG nu scad sub 100.000 de lei, confirma un specialist in domeniu, arhitectul Severica Mitrache. si totusi, daca unele dintre putinele localitati care si-au reactualizat Planul Urbanistic General in ultimii ani au fost norocoase, precum Primaria Cezieni, care a prins momentul pentru a primi bani de la Consiliul Judetean la acest capitol, sunt si comune care s-au descurcat singure. si nu vorbim de comune cu bugete mari.

Ce inseamna lipsa unui PUG

Lipsa Planului Urbanistic General este explicata plastic de arhitectul Severica Mitrache, care se foloseste de imaginea unui orb pentru a defini mai popular acest neajuns. Sa nu ai PUG inseamna sa nu ai nici o perspectiva din punct de vedere urbanistic asupra tendintelor de dezvoltare a unei localitati. Este ca si cand ai trai fara sa vezi unde mergi. Imaginati-va ca de maine nu stiti ce aveti de gand sa faceti in urmatorii 10 ani si asteptati sa vedeti ce se intampla de la o zi la alta. Uitati-va la boom-ul imobiliar din ultimii ani, s-a construit peste tot. S-a construit peste tot fara nici un fel de documentatie. Se construieste si apoi se intra in legalitate. Este ca si cum eu as intra in locuinta dumneavoastra si v-as fura aragazul, pe care vi l-as returna dupa doua saptamani ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, ca si cum nu ar exista la mijloc un furt. Apoi, sunt acele situatii delicate cu zonele de risc, unele determinate de factori naturali (zone inundabile sau care se preteaza la alunecari de teren), altele de factori privind protectia sanitara (zone cu unitati economice poluante). Unele dintre aceste zone deranjeaza, altele sunt ele deranjate. Nu se poate sa se construiasca fara un Plan Urbanistic General, care reprezinta, repet, oglinda tendintelor de dezvoltarea a unei localitati, de la marile asezari urbane pana la cele mai mici comunitati, spune Severica Mitrache. El subliniaza, pe de alta parte, ca realizarea unui PUG nu este deloc usoara, ci implica eforturi mari si costuri financiare ridicate. Neputinta unor administratii publice locale de a reactualiza sau de a realiza Planul Urbanistic General nu este chiar de condamnat, pentru ca o intreprindere de acest gen nu este deloc usoara. Realizarea unui PUG dureaza si este scumpa. Un asemenea demers implica studii preliminarii complexe executate de mai multi specialisti. Cel mai ieftin PUG nu coboara sub 100.000 de lei, iar costurile sunt date de complexitatea documentatiei, de suprafata localitatii pentru care se realizeaza planul, de numarul locuitorilor, de felul constructiilor etc., mai spune Severica Mitrache.

ingaduinta

Faptul ca legea permite prelungirea documentatiilor urbanistice expirate face ca si autoritatile insarcinate cu controlul sa fie ingaduitoare cu primariile care au PUG-urile expirate. Daca nu le au insa prelungite printr-o hotarare a consiliului local, asa cum impune legislatia in vigoare, unitatile administrativ-teritoriale descoperite primesc din partea Inspectoratului de Stat in Constructii recomandari sa intre in legalitate. Cel putin asa spune seful Inspectoratului in Constructii Olt, Mihai Burga. Asa sustine si arhitectul sef al judetului, Ovidiu Davidescu, care afirma ca le reaminteste ori de cate ori are ocazia primarilor ca trebuie sa reactualizeze PUG-urile. Sunt PUG-uri in lucru, altele sunt la avizat, am si aprobat cateva si vor mai veni la aprobare, declara Davidescu.
Gheorghe Iorga de la Directia pentru Culte si Patrimoniu National Olt este de parere ca, in viitorul apropiat, aprobarea investitiilor cu fonduri europene va fi conditionata de existenta valabila a PUG-ului.

Ba se poate

Cei mai multi primari spun ca realizarea PUG-ului este… irealizabila din cauza lipsei banilor. Ei sunt de parere ca unitatile administrativ-teritoriale trebuie ajutate cu bani de la bugetul general pentru reactualizarea documentatiilor urbanistice. Cert este ca, daca mergi la primarie (unde sa presupunem ca nu ai nici proptele) pentru a solicita dezlegare privind construirea unui imobil, iar primaria nu detine PUG, esti refuzat si trimis sa-si platesti singur un plan urbanistic zonal.
Lipsa fondurilor atat de des invocata nu este totusi un impediment de netrecut pentru unele primarii – e drept, putine. O dovedeste Primaria Dobrosloveni, care desi nu a avut norocul comunei Cezieni sa primeasca bani de la Consiliul Judetean pentru acest capitol de cheltuieli, a rezolvat de una singura problema. Nu avem un buget mare, doar circa 300.000 lei anual, dar am reusit sa avem PUG nou. Ne mai trebuie doar avizul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, declara primarul comunei, Gheorghe Tudorascu. Cum s-a reusit? Ne-am inteles cu cei care au realizat lucrarea asupra pretului si asupra modului de plata. Totul s-a platit din bugetul local. Am prevazut mereu astfel de cheltuieli, am mai platit si cu sume primite de la Finante, sume primite de altfel de catre toate primariile si ne-am achitat. Acum, depinde si de fiecare primar, depinde si de cum se fac prioritatile, explica edilul din Dobrosloveni.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

<