Dupa o scurta trecere in revista a plusurilor si minusurilor pe care Romania le-a inregistrat in cei sase ani de integrare in Uniunea Europeana, Virgil Panduru a abordat doua dintre temele de interes public major – revizuirea Constitutiei si regionalizarea.
Din spatiul public, mai ales in acest judet lipseste orice dezbatere, in conditiile in care sunt teme de interes major si pentru populatia judetului, care necesita a fi dezbatute si aduse la cunostinta publica.
As vrea sa spun ca pentru noi prioritati in acest an si de interes public major ar fi revizuirea Constitutiei si regionalizarea. Din pacate, clasa noastra politica, si ma refer aici la coalitia aflata la guvernare, atesta ca aceste prioritati sunt bifate doar undeva pe o agenda care nicidecum nu pare a fi publica, arata ca sunt lucruri care se discuta doar la nivel de partid si ca pana la urma, in mod evident, consecinta va fi un beneficiu sau altul pentru fiecare din partidele care acum au un 70% care le permite sa guverneze fara nici un fel de opozitie. Aceasta majoritate poate sa-si impuna punctul de vedere si in revizuirea Constitutiei, si in regionalizare, fara sa aiba loc o dezbatere publica. Sper ca cei zece parlamentari alesi ai Oltului sa vina sa isi prezinte un punct de vedere, a declarat Virgil Panduru.
Acesta a precizat ca spera ca in acest an sa se finalizeze revizuirea Constitutiei, criticand totodata actuala putere pentru lipsa de transparenta.
Exista toate premisele necesare daca ne gandim la majoritatea care trebuie infaptuita pentru a fi adoptata aceasta lege de revizuire, sper ca modificarile aduse Constitutiei sa determine o prezenta masiva la referendum si sa fie aprobate aceste modificari care ar permite si demararea procesului de regionalizare. Dar din pacate se pare ca aceste lucruri nu sunt atat de importante din moment ce agenda premierului Romaniei este ocupata in mare parte de televiziuni, mici si felul in care isi face treaba Politia Rutiera. Nu au absolut nici o strategie, absolut nici o logica si nici o viziune in aceste procese majore, nimic nu s-a pus in dezbatere publica, doar exprima fiecare dintre membrii Coalitiei puncte de vedere care pana la urma nu sunt decat reprezentarea propriilor interese. si modificarea Constitutiei si regionalizarea sunt procese deosebit de complexe, doar daca ne gandim la faptul ca cel putin regionalizarea presupune un pachet legislativ de sase-sapte acte normative, imperios a fi modificate si puse in concordanta cu regionalizarea. Dar in conditiile in care nu se stie pe ce criterii vor fi facute aceste regiuni este foarte greu de anticipat care va fi urmatorul pas, ce legi suport ar trebui sa insoteasca acest lucru, pentru ca nu exista absolut nici o fundamentare sau criteriu avut in vedere. in principal, am remarcat ca se discuta in spatiul public in mod disparat Constitutia si regionalizarea. Ori regionalizarea, asa cum am spus – un pachet de minim sase-sapte legi care sa plece in primul rand de la legea administratiei publice locale, sa fie intr-adevar respectata autonomia locala, sa fie apropiata decizia de cetatean, dar trebuie corelat si cu o lege a serviciilor publice deconcentrate, pentru ca la un moment dat se produce o suprapunere de competenta. Nu vom reusi absolut nimic daca vom crea doar noi structuri, daca nu avem in vedere ca unele dintre institutiile existente in acest moment poate nu vor mai avea nici un fel de rol. Ar trebui sa se gandeasca in primul rand cate nivele de administratie sunt necesare in Romania, pentru ca daca se doreste intr-adevar o reala autonomie si o apropiere a deciziei de cetatean, regiunea n-ar fi decat o suprastructura care in mod categoric nu ar indeplini aceste deziderate. Trebuie regandite rolul si atributiile fiecarei institutii, si aici trebuie vazut mai ales intre rolul si atributiile Consiliului Judetean, si regiuni. Personal, consider ca aceste consilii judetene poate n-ar strica sa fie desfiintate din moment ce va exista un consiliu regional, din moment ce atributiile lor majore vor fi preluate de consiliul regional. La fel poate fi regandit rolul fiecarei institutii deconcentrate, care nu ar mai fi necesar sa aiba in fiecare judet un obiect de activitate care s-ar putea realiza la nivelul regiunii. Descentralizarea deciziei si apropierea ei de catre cetatean in nici un caz nu se face prin infiintarea de structuri. Deja este mult prea multa birocratie. Trebuie avut in vedere faptul ca o administrare eficienta si o capacitate administrativa in masura sa realizeze sarcinile administratiei s-ar putea realiza prin transfer de competente in primul rand catre cel mai de jos nivel, cel local, intarit rolul consiliilor locale si al primarilor, si in al doilea rand s-ar putea realiza printr-o concentrare. Am aici in vedere felul sau numarul de unitati administrativ teritoriale, care ar putea fi comasate unele dintre ele, stabilit un plafon minim de numar de locuitori, care ar oferi o capacitate administrativa si financiara superioara celor existente. Daca adaugam alte institutii, alte organisme la ceea ce exista in acest moment, regionalizarea va fi un fiasco, a precizat Panduru.
Punctul acestuia de vedere privind desfiintarea consiliilor judetene este sustinut si de Jenel Copilau, fost presedinte al CJ Olt, care a tinut sa precizeze ca impartirea deconcentratelor intre judetele unei regiuni trebuie sa tina cont de potentialul fiecarui judet.
in opinia reprezentantilor Fortei Civice, institutiile centrale trebuie sa-si piarda din influenta daca se doreste un proces real de descentralizare.
Guvernul, fiecare minister, sa aiba doar un rol de reglementare. Sa existe si un transfer de competente de la minister, de la guvern catre regiuni, sa aiba autonomie si resurse care sa le permita sa nu mai astepte repartizarea de la guvern. Rolul ministerelor va trebui redus, pentru ca acestor regiuni trebuie sa li se ofere si resurse, ori resursele trebuie lasate la judete, nu totul sa se stranga la Bucuresti si apoi printr-o simpla decizie politica alocam nu stiu unde, nu stiu pentru ce, doar pentru ca acolo avom presedinte de regiune sau de consiliu regional. Aceste mecanisme trebuie gandite, pentru ca daca se creeaza regiunile dar decizia o va lua tot guvernul, le va lua resursele regiunilor, atunci nu se castiga absolut nimic, a conchis Virgil Panduru.
Virgil Panduru, presedintele Fortei Civice Olt: Daca se creeaza regiunile dar decizia o va lua tot guvernul, nu s-a rezolvat nimic!
- Advertisement -
- Advertisement -