Numărul rezervărilor pentru vacanţa de vară în România a crescut în medie cu 3,8% la nivel naţional, în vara anului 2024, în comparaţie cu perioada similară a anului trecut, trendul ascendent fiind susţinut şi de voucherele de vacanţă, a căror valoare totală a fost de aproape 2 miliarde de lei, în 2023, potrivit datelor centralizate de unul dintre cei mai importanţi turoperatori specializaţi pe vacanţe turistice în ţara noastră.
În ceea ce priveşte litoralul, creşterea rezervărilor faţă de vara anului 2023 a fost de 8,5%, cu o durată medie a sejurului de 4,7 nopţi, se arată într-un comunicat al turoperatorului, remis marţi AGERPRES.
Din perspectiva acestuia, pentru zona de litoral, turiştii s-au putut bucura de 4.000 de unităţi clasificate cu 151.720 de locuri de cazare. Preţul mediu de persoană pentru cazare a fost de 1.102 lei/sejur, în creştere cu 10% faţă de anul trecut. Multe dintre hoteluri au decis să nu mărească tarifele pentru cazare, adaptând costul sejurului în funcţie de serviciile de masă oferite.
În acelaşi timp s-a putut observa o creştere cu 10% a interesului turiştilor pentru hotelurile cu servicii all inclusive, dar şi o stagnare sau chiar scădere pentru hotelurile care n-au beneficiat de modernizări în ultimii ani.
Cele mai căutate staţiuni pentru lunile de vară au fost Mamaia, Eforie Nord, Neptun-Olimp şi Costineşti, cu o pondere de peste 60% din totalul rezervărilor, spun reprezentanţii BIBI Touring Touroperator.
În ceea ce priveşte zona de munte-balneo vânzările sunt comparabile cu perioada similară din 2023. Preţul mediu pe sejur a fost de 573 lei/persoană pentru zona de munte şi de 1.162 lei/persoană pentru zona de balneo, înregistrând o creştere de 6,5% faţă de anul trecut. Durata sejurului a scăzut de la 4,4 nopţi în 2023 la 4,3 în acest an.
Cele mai solicitate staţiuni pentru zona de munte au fost: Sinaia, Predeal şi Poiana Braşov cu un procentaj de 55% din totalul rezervărilor, în timp ce pentru zona de balneo turiştii au preferat: Băile Felix, Călimăneşti-Căciulata şi Băile Herculane, cu o pondere de 68% din rezervările pe aceste destinaţii.
Conform BIBI Touring Touroperator, Delta Dunării a beneficiat de cea mai mare creştere a rezervărilor faţă de vara anului trecut, în ciuda impactului negativ datorat războiului de la graniţă. Evoluţia rezervărilor a fost cu 12% mai mare având o durată medie a sejurului de 3,4 nopţi. Tariful mediu a fost de 843 lei persoană/sejur, în creştere cu 10% faţă de sezonul trecut.
Cele mai solicitate destinaţii de vacanţă din Deltă au fost: Crişan, Sulina, Băltenii de Sus şi Sfântu Gheorghe cu un procentaj de 63% din totalul rezervărilor.
La rândul lor, vacanţele tip city-break în România, au înregistrat o creştere cu 8% faţă de vara 2023, concertele şi festivalurile muzicale, gastronomice sau medievale, contribuind la creşterea interesului pentru acest tip de vacanţă. Cluj Napoca, Constanţa, Braşov, Alba Iulia, Bucureşti şi Sighişoara sunt în topul acestor rezervări.
„Au început şcolile. Cu o săptămână prea devreme pentru copiii şi turiştii care voiau să se bucure de zilele frumoase şi calde. Vacanţa de vară s-a terminat şi apar primele concluzii despre sezonul estival 2024. A fost complicat, cu luni de creştere a vânzărilor (ianuarie-februarie), dar şi cu scăderi (aprilie – mai – august). Cel mai puternic impact a venit de la scăderea puterii de cumpărare şi creşterea bruscă a fiscalităţii care au afectat consumatorii, dar şi operatorii din turism. Practic vânzările au înregistrat creşteri modeste, în timp ce cheltuielile au fost mai mari. Doar turismul de incoming a avut o creştere aşteptată, pentru că acest segment îşi revine mai greu după pandemie, deşi nu a ajuns încă la nivelul 2018 – 2019”, a declarat Adrian Voican, preşedintele Bibi Group4Travel.
Acesta a subliniat că turismul românesc va avea nevoie în continuare de vouchere de vacanţă, de fonduri de dezvoltare şi de promovare.
„Avem mare nevoie în continuare de voucherele de vacanţă (anul acesta dublu impozitate faţă de anul trecut, din păcate), de fonduri de dezvoltare şi de promovare. Ce ne aşteaptă?! Un final de an electoral şi multe necunoscute. Speranţa vine de la incoming şi de la investiţiile în noi hoteluri şi unităţi complexe, cu servicii spa şi restaurante premium. Rezervările pentru vacanţa de iarnă sunt pe un trend de accelerare după încheierea verii. Au început şi rezervările pentru litoral 2025, cap de afiş fiind perioadele cu festivaluri şi pachetele all inclusive. Noi hoteluri anunţă trecerea la acest sistem de servicii complete, care asigură diversitate şi încadrarea într-un buget clar pentru familiile cu copii”, a adăugat Voican.
Privind retrospectiv, turiştii români au fost mai atenţi cu bugetul alocat şi confortul vacanţei, chiar dacă mulţi au optat pentru cazări în hoteluri clasificate superior, cu servicii all inclusive.
„Vremea călduroasă şi zilele însorite au contribuit din plin la dorinţa de a pleca în vacanţă, mare parte dintre turiştii noştri alegând mai multe destinaţii de vacanţă pentru această vară, dar cu durată mai scurtă a sejurului. O veste bună este lansarea tarifelor pentru sezonul 2025, similare cu cele din acest an. Practic hotelierii au ales să nu mărească tarifele şi să lanseze oferte speciale pentru evenimentele la care participă un număr mare de turişti. Pentru aceste pachete reducerile ajung cu până la 30%, existând deja solicitări şi vânzări”, se mai spune în comunicat.
BIBI Touring Touroperator, membru BIBI Group4Travel, este unul dintre cei mai importanţi turoperatori pe piaţa locală de turism, specializat pentru România, cu o cifră de afaceri a grupului de peste 13 milioane euro. De numele BIBI se leagă implementarea pentru prima dată în România a conceptului „Înscrieri Timpurii”. Bibi este un brand românesc creat în urmă cu peste 30 de ani, cu activităţi în domeniile turism şi HORECA.