Vizită importantă marți, în jurul orei prânzului, în zona de legătură a Tronsonului 2 cu Tronsonul 3 al Drumului Expres (DEx) 12 Craiova – Slatina – Pitești, în zona comunei Valea Mare. Marcel Ciolacu, premierul României, Nicolae Ciucă, președintele Senatului și fost prim-ministru al țării, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Lucian Bode, secretar general al PNL, reprezentanți ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova, Secției de Drumuri Naționale Slatina, senatorul PSD de Olt Paul Stănescu, Marius Oprescu, președintele Consiliului Județean Olt, Emil Moț, primarul municipiului Slatina, prefectul de Olt Mario De Mezzo, deputatul PNL de Olt Gigel Știrbu, și Lia Olguța Vasilescu, primarul municipiului Craiova, s-au numărat printre oficialii prezenți la momentul în care s-a anunțat oficial data când va fi redat traficului acest sector de drum. Conducătorii auto vor putea circula pe el începând de sâmbătă, 23 decembrie 2023, dar potrivit ministrului Grindeanu va fi cu unele restricții, având în vedere că pe alocuri mai sunt de efectuat mici lucrări.
Prim-ministrul Ciolacu a spus că odată cu inaugurarea acestui tronson de drum, cuprins între comuna Valea Mare și comuna Colonești, limită a județului Olt cu județul Argeș, se va putea circula pe mai bine de jumătate din distanța totală a șoselei de mare viteză, care este de puțin peste 121 de kilometri, adica undeva la peste 70 de kilometri.
„Suntem astăzi (marți, 19 decembrie n.r.) împreună aici să arătăm cât de importantă este stabilitatea politică. Normal că am venit însoțiți și de reprezentanții autorităților locale, între cele două județe, atât din Olt, cât și din Dolj, pentru că orice kilometru de infrastructură mare înseamnă dezvoltarea regiunilor. (…) Înțeleg că zilele acestea se finalizează acest tronson, al doilea tronson, peste jumătate din cei 121 kilometri de la Craiova până la Pitești, apoi urmează Centura Bucureștiului și astfel se face unirea cu A 0 și se poate circula de la Craiova până la Constanța pe drum expres sau pe autostradă. Sperăm ca și ritmul lucrărilor să fie susținut, ca și pe autostrada Transilvaniei, unde s-a dat drumul cu vreo opt luni mai devreme, și aici cu șase luni mai devreme, și-l felicit pe constructor pentru acest lucru. Sperăm și la Autostrada Moldovei să se întâmple același lucru astfel încât să legăm și Moldova de București, de Craiova, de Constanța, fiindcă numai astfel, cu o dezvoltare coerentă și cu un plan coerent, vom reuși să-i ținem pe români acasă. Numai astfel vom putea crea infrastructura ca investițiile străine să vină în continuare la acest nivel, cum au fost în ultimii doi ani, peste 4 miliarde de euro investiții directe. Sunt ferm convins că Olguța (Lia Olguța Vasilescu, primarul municipiului Craiova n.r.) o să finalizeze cât mai curând Aeroportul de la Craiova și mai mult ca sigur, împreună cu Consiliul Județean și cu Marius (Marius Oprescu, președintele Consiliului Județean n.r.) la Olt o să facă și parcurile industriale pentru că automat vor veni investiții majore în regiune, în sfârșit și în sudul țării, nu numai în Ardeal, și, repet, pe urmă să continuăm în Moldova cu aceste investiții. Cu adevărat cred că e corect să mulțumim tuturor celor implicați, care au început acest proiect, și celor care-l continuă și-l vor finaliza, și constructorilor. (…)”, a declarat Marcel Ciolacu, prim-ministrul României.
Și fostul prim-ministru Ciucă a ținut să felicite constructorul pentru reușita sa, având în vedere că s-a ținut de promisiunile pe care le-a făcut.
„Mă bucur foarte mult să fim împreună astăzi (marți n.r.) aici, pentru că în urmă cu un an și câteva luni eram, de asemenea, împreună, un pic mai departe de acest loc, moment în care se anunța finalizarea Tronsonului 2 și la discuțiile de atunci, reprezentanții Ministerului Transporturilor, conducerea CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere n.r.), constructorul, și-au luat angajamentul că până la finele anului 2023 vor finaliza și Tronsonul 3. Și iată, suntem în preajma acestui moment, la finele acestei săptămâni am înțeles că Tronsonul 3 va fi dat în folosință. Este absolut important să subliniem că lucrările la Drumul Expres Craiova – Pitești au început prin semnarea ordinului de începere a lucrărilor în noiembrie 2019, după aceea s-au semnat contractele pentru Tronsoanele 3 și 4 în 2020. A fost o muncă pe care au desfășurat-o continuu și este un lucru foarte bun, atât miniștrii de la PNL, astăzi domnul ministru Grindeanu finalizează și dumnealui și duce mai departe această muncă. Deci este o muncă de echipă și este atât de mult așteptată de toți locuitorii Olteniei. Practic, prin acest drum, Oltenia se leagă de coridorul IV paneuropean și avem convingerea că așa cum s-au derulat lucrările, începând cu finele anului 2024, când vor fi finalizate și Tronsoanele 1 și 4, vom avea o legătură directă de la Craiova până la Constanța, ceea ce este deosebit de important pentru dezvoltarea economică a Olteniei. (…)”, a spus Nicolae Ciucă, președintele Senatului și fost premier al țării.
„Circulația pe încă 31,75 kilometri Valea Mare – Colonești din primul drum expres din România (DEx 12) se va deschide în această săptămână! Tronsonul 3 se va adăuga Tronsonului 2, deschis în totalitate în vara anului trecut, și astfel se va putea circula, fără întrerupere, pe 71,6 kilometri ai Drumului Expres Craiova – Pitești, între Robănești și Colonești. Valoarea Tronsonului 3 al DEx12, finanțat prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare n.r.) este de 782,45 milioane de lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare a acestui tronson era vara anului 2024, dar constructorul român a reușit să se mobilizeze foarte bine și să termine lucrările mai devreme. Același constructor român s-a mai angajat ca, până la sfârșitul anului 2024, să finalizeze lucrările și pe Tronsonul 4 pentru a putea deschide circulația și pe cei 31,82 kilometri dintre Colonești și Pitești. Îmi doresc ca și asocierea de constructori români și turci, care a preluat lucrările pentru Tronsonul 1, să se mobilizeze la fel de bine pe cei 17,7 kilometri dintre Craiova și Robăneşti, astfel încât, la finalul anului 2024, să putem circula pe toți cei 121,12 kilometri ai Drumului Expres Craiova – Pitești”, a spus și Sorin Grindeanu despre această investiție.
Ce spun oficialii județeni și locali despre investiție
Prezenți la vizita de lucru a autorităților de la Centru au fost și Marius Oprescu, președintele Consiliului Județean Olt, și Emil Moț, primarul municipiului Slatina. Aceștia au spus că investiția este importantă pentru județ și Slatina, aici fiind așteptați să vină cât mai mulți investitori.
„În primul rând vreau să mulțumesc Guvernului pentru faptul că a demarat acest proiect. Știți foarte bine, lucrurile stau în următoarea istorie: premierul Sorin Grindeanu de atunci a aprobat transformarea acestui proiect din autostradă în drum expres, astfel încât să scurtăm cu câteva luni de zile toată această procedură, chiar cu ani. După ce s-a dat drumul la acest proiect, iată că premierul Marcel Ciolacu și Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor de data aceasta, inaugurează încă 30 de kilometri din acest drum. Pentru noi este foarte importantă decongestionarea traficului din orașele Balș și Slatina, în primul rând, și în al doilea rând e o mare oportunitate economică. Așa cum știți, parcurile industriale, și publice și private, se dezvoltă foarte mult în apropierea drumurilor de mare viteză”, a spus Oprescu.
Acesta a fost completat de edilul Slatinei, care a spus că de acum încolo toată lumea va ajunge mai repede în municipiu.
„Toată lumea ajunge mai repede la Slatina. În primul și în primul rând, din punctul de vedere al economiei, este cel mai bun lucru care ni se poate întâmpla. Știți foarte bine, noi, la Slatina, avem cea mai puternică platformă industrială, avem aceste mari firme care ne susțin din punct de vedere economic pe noi, pe toți locuitorii din Slatina și, bineînțeles, ca infrastructură, aceste firme au nevoie ca să ajungă cât mai repede produsele pe care le produc ei și materia primă din care fac acest produse. Din punct de vedere al traficului din orașul Slatina, la fel, este cel mai bun lucru. Vedeți acum, în aceste trei zile de fapt, până sâmbătă, traficul este infernal, atât în Slatina și Balș, cât și între Balș și Craiova sau Pitești și Slatina. Acum ne dăm seama, când acest tronson este închis ca să poată să fie redat publicului larg, cât de greu este fără drumul expres. Și cu această ocazie vreau să le mulțumesc atât guvernanților noștri, premierilor și în primul rând domnului Sorin Grindeanu, că dânsul a dat semnătura de început, și domnului Marcel Ciolacu care ne susține și are grijă de tot ce înseamnă regiunea noastră, a Olteniei, și prin acest drum expres noi vom profita la maxim ca să ne mărim atât parcurile industriale, cât și capacitatea economică și să mărim nivelul de trai al oamenilor din orașele noastre”, a declarat primarul Emil Moț.
Informații tehnice
31,75 kilometri reprezintă distanța Tronsonului 3 al Expresului care tranzitează Oltul, trecând prin unitățile administrativ teritoriale Valea Mare, Priseaca, Scornicești, Optași Măgura, Tătulești și Colonești, până la limita județelor Olt și Argeș. Județul este tranzitat și de Tronsonul 2 al DEx 12, cu Loturile 1 și 2, care are o lungime de 39,85 kilometri, cu punct de început limita dintre județele Dolj și Olt, iar ca punct final municipiul Slatina, la intersecția cu Drumul Național 65 – European 574. Acesta traversează localitățile Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi (Milcov), Slatina și Valea Mare. Dacă Lotul 2, care cuprinde și Centura ocolitoare a municipiului Slatina, a fost deschis la sfârșitul lunii iulie 2022, Lotul 1, între orașele Balș și Piatra Olt, care include Centura ocolitoare a orașului Balș, a fost inaugurat în luna aprilie a anului trecut.
Constructor al acestor două sectoare de drum este UMB, însă echipele de muncitori ai aceleiași firme se ocupă și de realizarea lucrărilor de pe șantierul Tronsonului 4 al aceleiași șosele de mare viteză. În total, Drumul Expres Craiova – Slatina – Pitești este împărțit în patru tronsoane. Va avea o lungime de puțin peste 121 de kilometri și câte două benzi pe fiecare sens, fiind realizate 10 intersecții rutiere și 75 de poduri și pasaje, limita maximă de viteză admisă fiind de 120 de kilometri pe oră.
Valoarea estimată a întregii investiții este puțin peste 5,5 miliarde de lei, fiind finanțată prin POIM 2014 – 2020. Inițial, conform proiectului, lucrările la șoseaua de mare viteză ar fi trebuit să fie gata până la sfârșitul anului 2023, însă termenul de finalizare a fost devansat.