După ce pe 1 iulie și ulterior în 9 septembrie anunțau marea surpriză de pe cei 17,7 kilometri ai Drumului Expres (DEx 12) Craiova – Balș, iată că duminică, 17 noiembrie, reprezentanții Asociației Pro Infrastructură astăzi au transmis că Tronsonul 1 al acestui sector de drum se va inaugura, cu siguranță, în luna decembrie a acestui an, mai precis în cel mult trei săptămâni.
„Tronsonul se va inaugura în 2024. Estimarea noastră este 3 – 7 decembrie, deci în vreo trei săptămâni, dacă și vremea colaborează. Felicitări antreprenorului general turc Ozaltin, dar și asociaților români ai acestuia Strade Bauunternehmung (împreună cu Mineralport) și Visio pentru o deschidere cam cu trei luni înainte de termenul contractual. Doar UMB, Strabag, Porr, WeBuild (fostă Astaldi) și defuncta Tirrena Scavi au mai reușit inaugurări curate înainte de termen pe autostrăzile din România. Așa cum am comunicat anterior, nimic nu anunța reușita, mai ales că este primul proiect major al Ozaltin în România, iar isprava de pe Drumul Național 6 este de tristă amintire. Noi nici măcar nu i-am luat în calcul în ianuarie când am dat previziunile rutiere pe 2024”, arată Asociației Pro Infrastructură.
Reprezentanții asociației mai spun că, la început de septembrie constructorii erau în urmă la structuri și eram încă foarte sceptici: „Dar în ultimele două luni au recuperat excelent pe partea de structuri: acum mai au doar câteva supratraversări cu finisajele de făcut și încă niște treabă pe corpul drumului expres. Astfel că darea în trafic în decembrie 2024 este certă, data exactă fiind decisă în special de vreme”.
Potrivit aceleiasi surse, conducătorii auto trebuie să știe că se va circula fără pasajul DEx 12 peste Centura Craiova (DN 65 F): „Accesul se va face pe bretelele din acest nod și prin girația de la sol. Pasajul nu are descărcare în zona de nord – est a orașului – poveste lungă, dezbătută pe larg pe forumul nostru”.
Contractul semnat în 8 august 2023 a fost preluat de Ozaltin – Strade – Visio după rezilierea cu Tirrena Scavi, are ordin de începere emis în 12 septembrie 2023 și prevede 18 luni de execuție directă, fără proiectare.
„Așadar, finalizare la mijlocul lui martie 2025, devansată cu trei luni, curat, fără extensii de timp și giumbușlucuri birocratice. (…)”, mai precizează reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Două din cele patru tronsoane ale Expresului tranzitează județul Olt
31,75 kilometri reprezintă distanța Tronsonului 3 al șoselei de mare viteză care tranzitează Oltul, trecând prin unitățile administrativ teritoriale Valea Mare, Priseaca, Scornicești, Optași Măgura, Tătulești și Colonești, până la limita județelor Olt și Argeș, acesta fiind inaugurat pe 23 decembrie 2023. Județul este tranzitat și de Tronsonul 2 al DEx 12, cu Loturile 1 și 2, care are o lungime de 39,85 kilometri, cu punct de început limita dintre județele Dolj și Olt, iar ca punct final municipiul Slatina, la intersecția cu Drumul Național 65 – European 574. Acesta traversează localitățile Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi (Milcov), Slatina și Valea Mare. Dacă Lotul II, care cuprinde și Centura ocolitoare a municipiului Slatina, a fost deschis la sfârșitul lunii iulie 2022, Lotul I, între orașele Balș și Piatra Olt, care include Centura ocolitoare a orașului Balș, a fost inaugurat în luna aprilie a aceluiași an.
Constructor al acestor două sectoare de drum este UMB, însă echipele de muncitori ale aceleiași firme se ocupă și de realizarea lucrărilor de pe șantierul Tronsonului 4 al aceleiași șosele de mare viteză.
În total, șoseaua de mare viteză este împărțită în patru tronsoane. Va avea o lungime totală de puțin peste 121 de kilometri și câte două benzi pe fiecare sens, fiind realizate zece intersecții rutiere și 75 de poduri și pasaje, limita maximă de viteză admisă fiind de 120 de kilometri pe oră.
Valoarea estimată a întregii investiții este puțin peste 5,5 miliarde de lei, fiind finanțată prin POIM 2014 – 2020. Inițial, conform proiectului, lucrările la șoseaua de mare viteză ar fi trebuit să fie gata până la sfârșitul anului 2023, însă termenul de finalizare a fost devansat.