15.5 C
Slatina
miercuri,12 martie,2025

Ultimele Articole

Doar 14 SVSU din județ au în dotare autospeciale. Slatina, singura localitate olteană fără un astfel de serviciu. Care este motivul

- Advertisement -

Colonelul Adrian Tănase, inspector șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Olt, alături colonelul Liviu Bogdan Ciobanu, șeful Inspecției de Prevenire, și colonelul Marian Adrian Ivănescu, șeful Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților, au susținut în dimineața zilei de vineri, 14 februarie 2025, o conferință de presă în sala de festivități a instituției, din Slatina, în cadrul căreia au fost prezentate informații cu privire la instuirile anuale, în domeniul situațiilor de urgență, cu primarii localităților din județul Olt, în calitate de președinți ai Comitetelor Locale pentru Situații de Urgență. Astfel, în conformitate cu ordinul prefectului județului Olt privind pregătirea autorităților, organismelor și structurilor cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență, în anul 2025, în zilele de 5, 7, 11 și 13 februarie au avut loc ședințele anuale de instruire cu edilii olteni. Acestea au fost organizate în patru centre, respectiv municipiile Slatina, Caracal și orașele Corabia, Scornicești. Din datele prezentate reiese că în județul Olt sunt funcționale 111 servicii voluntare pentru situații de urgență, în municipiul Slatina neexistând, având în vedere că este detașament de pompieri militari, 90 din cele 111 au și personal încadrat, doar 14 fiind dotate și cu autospeciale.

„Pregătirea autorităților publice în domeniul situațiilor de urgență reprezintă un aspect important în gestionarea evenimentelor care se pot produce la nivel local și care pot afecta populația. În afara aspectelor generale cu privire la activitatea de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență în județul Olt, au fost prezentate modalitățile privind obținerea avizelor specifice servicilor volutare pentru situațiilor de urgență, conform reglementărilor în vigoare. La nivelul județului Olt sunt înființate 111 Servicii Voluntare pentru Situații de Urgență, în cadrul cărora își desfășoară activitatea peste 3.500 de voluntari. De asemenea, 90 de funcții de șef serviciu voluntar pentru situații de urgență și conducător autospeciale sunt încadrate cu personal angajat. În ceea ce privește dotarea cu autospeciale de stingere, 14 SVSU au în dotare autospeciale și acestea sunt Corabia, Drăgănești Olt, Iancu Jianu, Izbiceni, Radomirești, Spineni, Tia Mare, Movileni, Stoicănești, Giuvărăști, Urzica, Brastavățu, Icoana și Crâmpoia”, a declarat colonelul Adrian Tănase.

În vederea asigurării condițiilor de prevenire a situațiilor de urgență, pe timpul sezonului rece, la nivelul localităților, au fost dispuse măsuri pentru: verificarea instalațiilor de încălzire, repararea și curățarea sobelor și coșurilor de fum pentru unitățile de învățământ, spații de administrative și alte locații aflate în administrarea primăriilor; implicarea SVSU în acțiuni de informare preventivă a cetățenilor, cu privire la exploatarea corespunzătoare a mijloacelor de încălzire, cu o atenție deosebită pe segmentul vârstnicilor, persoanelor cu dizabilități și celor cu o situație materială deosebită; instruirea persoanelor care răspund de aprinderea și stingerea focului; verificarea instalațiilor de alimentare cu apă și protejarea acestora împotriva înghețului.

„Pregătirea autorităților locale pentru monitorizarea și gestionarea situațiilor de urgență este o componentă foarte importantă a activității instituției noastre, iar pe parcursului acestui an vor se vor organiza și sesiuni de informare și instuire cu conducătorii unităților de învățământ din județ, dar și cu șefii serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență”, a mai spus inspectorul șef al ISU Olt.

Colonelul Adrian Tănase a vorbit exact despre problemele cu care se confruntă primarii la nivelul acestor SVSU, spunând că pentru o minimă dotare ar fi nevoie de 30.000 de lei. De asemenea, a explicat și care este motivul pentru care în municipiul Slatina nu există serviciu voluntar pentru situații de urgență.

„Am discutat cu dânşii despre acţiunile şi măsurile care trebuie să le dispună pentru avizarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, trebuie alocate nişte fonduri necesare pentru echiparea membrilor serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă. Ca şi probleme discutate au fost aceste probleme administrative, alocare fonduri necesare pentru avizarea serviciilor voluntare. Fiind la început de an, dânşii încearcă să prindă în bugetul anual şi să fie aprobat la nivelul consiliilor locale acest buget necesar pentru dotare. Municipiul Slatina nu are constituit serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă. Nu este o obligaţie legală, deoarece în municipiul Slatina există subunitate de pompieri militari, Detaşamentul de Pompieri Slatina, care asigură intervenţia în municipiul Slatina. Şi de aceea nu este constituit”, a declarat comandantul pompierilor olteni.

În privința funcțiilor din cadrul SVSU, acestea sunt ocupate la nivelul a 90 dintre cele 111 existente.

„Da, există 90 de servicii voluntare, unde sunt încadrate posturile cu şef serviciu şi conducător auto. În celelalte localităţi nu sunt încadrate aceste posturi. Aceasta a fost şi una din discuţiile cu domnii primari, să facă demersuri necesare pentru alocarea funcţiei în statul de funcţie şi de organizare al instituţiei respective, şi apoi încadrarea. Nu este un termen de ocupare a lor, dar cu cât mai curând, cu atât mai bine, pentru că este foarte utilă existenţa şi încadrarea acestui post, o persoană dedicată pe aceste activităţi specifice serviciului voluntar. În acest moment, la nivelul localităţilor, această funcţie este îndeplinită prin cumul de persoane stabilite prin decizia primarului. Domnii primari au înţeles demersul nostru, un demers legal. A fost o schimbare legislativă a ordinului ministrului, pe care trebuie să îl punem în aplicare. Iar cu dânşii am avut o cooperare foarte bună, am avut o prezenţă de aproximativ 80% la aceste instruiri. Am desfăşurat activităţile pe patru centre. Ne-am gândit să venim în sprijinul dânşilor să ne ducem noi către zonele respective, să nu fie un deranj prea mare cu deplasarea şi din punctul ăsta de vedere am avut şi o prezenţă destul de mulţumitoare. Se vor desfăşura şi activităţi de către colegii de la SPIRC şi de la Inspecţia de Prevenire, de săptămâna viitoare, activităţi directe de a merge la primării, să discute încă o dată cu primarul şi să stabilească detaliile, să le spună concret ce au de făcut şi de pus în practică. Pentru a dota aceste servicii cu echipamente este nevoie de aproximativ 30.000 lei, nu este o sumă foarte mare, însă Primăria trebuie să aloce aceste fonduri”, a subliniat colonelul Adrian Tănase.

Despre dotarea minimă a unui serviciu voluntar pentru situații de urgență a vorbit colonelul Adrian Ivănescu, șeful Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților.

„Dotarea minimă în vederea avizării unui serviciu de tip B 1 ar fi: echipamente de protecție, costume tip pompier, căşti, brâuri, echipamente specifice activităţii de stingere a incendiilor. Legislația prevede tipul exact de serviciu care trebuie constituit la nivelul localității. Acolo unde sunt sub o mie de gospodării, nu este necesară dotarea serviciului voluntar cu autospeciale. Acolo, în localitățile unde sunt peste o mie de gospodării, acolo este necesară. Dar mai sunt niște prevederi legislative care limitează acest aspect la localităţile care sunt la o distanţă mai mică de 20 kilometri de subunităţile noastre, dotarea este de tip B 1 încadrarea și atunci sunt puţine localități care se încadrează la dotarea cu autospeciale. Dar nu este limitată, dacă localitatea respectivă alocă fonduri şi are fonduri necesare şi poate achiziţiona o autospecială şi o poate pune în funcţiune, nefiind o prevede legală care să interzică acest lucru. Din contră e laudabil, timpul de răspuns ar fi minim, fiind autospecială în localitatea respectivă”, a explicat colonelul.

- Advertisement -

Ultimele știri

Nu pierdeți