Ministerul Educației și Cercetării a lansat marți în consultare publică proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul 2025 – 2026.
Potrivit ministerului, cifrele de școlarizare propuse pentru învățământul preuniversitar asigură cuprinderea tuturor copiilor/elevilor din învățământul obligatoriu în sistemul de învățământ preuniversitar, pe nivelul și forma de educație corespunzătoare vârstei și dezvoltării psihomotorii a acestora, accesul absolvenților unui anumit nivel de învățământ către un nivel de învățământ superior celui absolvit.
De asemenea, cifrele propuse asigură stabilirea echilibrată a numărului de locuri pentru anul I de studii în învățământul profesional, liceal și postliceal, în funcție de opțiunile absolvenților ciclului anterior, pe baza tendințelor de dezvoltare socio-economică, a prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare/județe.
Pentru fundamentarea cifrelor de școlarizare propuse pentru ciclurile universitare de licență, master și doctorat s-au avut în vedere:
* numărul estimat al absolvenților de liceu cu diplomă de bacalaureat din promoția 2025, respectiv numărul de absolvenți din promoțiile anterioare;
* diversificarea ofertei educaționale a instituțiilor de învățământ superior în concordanță cu cerințele pieței muncii naționale și internaționale, pe cicluri de studii și pe domeniile de studii aferente acestora;
* corelarea ofertei educaționale a instituțiilor de învățământ superior cu cerințele angajatorilor, pe baza parteneriatelor de colaborare încheiate;
* creșterea calității programelor de studii și a inserției absolvenților pe piața forței de muncă;
* selecția candidaților în instituțiile de învățământ superior de stat;
* respectarea țintelor europene stabilite pentru dezvoltarea spațiului european al educației (2021-2030).
‘S-au preconizat măsuri de creștere a capacității de cuprindere a copiilor cu vârste de la naștere la 6 ani, atât în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cât și în Programul Educație și Ocupare (PEO). În acest context, în PNRR se remarcă o investiție importantă în construirea de creșe, precum și o investiție majoră în înființarea și funcționarea unor servicii complementare în zonele defavorizate, izolate, unde nu se justifică înființarea/construirea unui serviciu standard (tip creșă sau grădiniță). Aceste servicii educaționale sunt oferite gratuit’, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.