Are o vechime de 17 ani in Politie, iar de mai bine de zece ani lucreaza in cadrul Serviciului Rutier Olt. Vorbim de subcomisarul Cristian Badita, cel care de acum doua saptamani a preluat ca interimar functia de sef al serviciului si care intr-un scurt interviu a vorbit despre situatia existenta la nivelul Politiei Rutiere, precum si despre planurile de viitor pe care le are.
Sunteti la inceputul unui nou drum in cariera dumneavoastra. De cand lucrati in cadrul Politiei Rutiere si cum ati ajuns sa practicati aceasta meserie?
in cadrul Serviciului Rutier Olt lucrez din anul 2007, la inceput ca ofiter operativ, dupa care ofiter specialist responsabil cu activitatile desfasurate in cadrul Compartimentului Sistematizare, control tehnic si legalitate transporturi. Din anul 2014 si pana la 8 ianuarie 2018 am fost seful Biroului Drumuri Nationale si Europene din judetul Olt. Sunt de 17 ani in Politie si va spun din experienta ca majoritatea politistilor intra in sistem ghidati de daruire. Daca cinstea, onoarea, spiritul civic si dorinta de a-i ajuta pe oameni sunt calitatile unui om, atunci cariera de politist devine si o pasiune, nu doar o meserie.
Ce ati gasit in cadrul Serviciului Rutier al Inspectoratului de Politie Judetean Olt in momentul in care ati preluat functia de sef si cum colaborati cu subordonatii dumneavoastra?
Avand in vedere ca sunt in cadrul Serviciului Rutier din 2007, cunosteam faptul ca imi desfasor activitatea intr-un colectiv frumos si de profesionisti. Asta m-a facut sa si accept aceasta provocare, stiind ca pentru obiectivele propuse am in spate o echipa puternica si de profesionisti cu care colaborez foarte bine.
tinand cont ca in ultimul an multi dintre politistii din judet s-au pensionat, la nivelul Serviciului Rutier se pune problema lipsei de personal?
Momentan organigrama Serviciului Rutier este completa, insa, din pacate, aceasta este dimensionata la nevoile anului 2010. Realitatea pe care o traim astazi, cu un parc auto in continua crestere, impune o prezenta mai vizibila in traficul rutier a politistilor, asta insemnand ca ne-ar trebui mai multi politisti rutieri.
Cum stati in privinta dotarilor, ar mai trebui innoit parcul auto cu autospeciale de politie de care sa va puteti folosi in misiunile pe care dumneavoastra le desfasurati in trafic?
Lipsuri mai sunt, dar incercam sa muncim in asa fel incat cetatenii sa nu simta acest lucru. La sfarsitul anului 2015 Serviciului Rutier Olt i-au fost repartizate patru autospeciale Volkswagen Polo, totodata mai avem trei autospeciale pe care este montata aparatura radar. Consider ca este nevoie, in continuare, si de alte autospeciale noi, cu tehnica moderna, adaptata nevoilor anului 2018.
Pentru ca tot am adus in atentie ceea ce inseamna actiunile pe care le efectuati pe drumurile publice din judet, considerati ca sunt zone in care ar mai trebui facute investitii in privinta infrastructurii? Care ar fi acestea?
Personal, mi-as dori ca in toate intersectiile de pe DN 65 – E 574, respectiv Bobicesti, Slatioara, Valea Mare, Jitaru si Optasi, sa se amenajeze sensuri giratorii, cum deja s-a realizat in localitatea Ganeasa. De asemenea, imi doresc montarea de separatoare de sens New Jersey pe DN 65 – E 574 in localitatile Valea Mare, Jitaru si Optasi, asemeni celor realizate in zona Padurea Sarului. Toate aceste amenajari de care v-am vorbit ar reduce numarul accidentelor de circulatie, cat si consecintele acestora. Totodata, realizarea unei centuri de ocolire a orasului Bals consider ca este de maxima urgenta.
Anul trecut au avut loc mai multe accidente rutiere soldate cu morti in zona Padurii Saru, dar si pe alte sosele din Olt. Care sunt la ora actuala punctele negre din judet in care au loc astfel de tragedii, dar si principalele cauze de producere a acestora?
Din pacate, in anul 2017 s-au produs adevarate tragedii rutiere. Semnalul de alarma a fost tras, motiv pentru care s-au montat acele separatoare de sens New Jersey, care, cu siguranta, vor reduce numarul accidentelor grave. Anul trecut, drumul cu cel mai mare risc de producere a accidentelor a fost DN 65 – E 574, pe care s-au produs 23 accidente grave, soldate cu 11 persoane decedate, 25 raniti grav si 19 raniti usor. Statisticile arata ca la nivelul judetului Olt primele trei cauze de producere a accdinetelor grave sunt viteza, sub cele doua forme – neregulamentara si neadaptata; indisciplina pietonala, in special traversarea neregulamentara de catre pietoni a drumului public si abaterile savarsite de biciclisti. Fac precizarea ca amenda minima pentru traversarea neregulamentara a drumului este de 290 lei, iar amenda minima pentru abaterea savarsita de un biciclist este de 870 lei, incluzand aici, in special, conducerea bicicletei sub influenta bauturilor alcoolice, sa circule fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent reflectorizante de la lasarea serii pana in zorii zilei sau cand vizibilitatea este redusa.
Suntem la inceput de an, iar dumneavoastra ati fost imputernicit in functia de sef al Serviciului Rutier Olt. Care este obiectivul principal pe care il aveti si doriti sa il duceti la bun sfarsit din noua postura?
Principalul obiectiv il reprezinta reducerea accidentelor grave si consecintelor acestora si cresterea nivelului de siguranta rutiera a cetateanului, raportat la atributiile si competentele noastre, printr-o prezenta mai activa a politistilor pe drumurile publice si cresterea fermitatii masurilor luate asupra celor ce incalca regulile de circulatie.
Daca anul acesta se va tine un nou concurs pentru ocuparea acestui post, va doriti sa candidati?
Da, imi doresc sa candidez pentru a ocupa postul de sef al Serviciului Rutier prin concurs.