Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a apreciat vineri, la finalizarea lucrărilor centurii Beiuş, parteneriatul între instituţiile centrale şi autorităţile locale pentru realizarea unor proiecte importante de infrastructură, amintind descentralizarea din anul 2020 a proiectelor de nivel mediu în infrastructura rutieră din România.
„Asistăm astăzi la inaugurarea unui obiectiv foarte important şi destul de complex. Felicit toate instituţiile implicate, constructorul, CNAIR. Doresc să subliniez faptul că aici s-a înţeles foarte bine partea de parteneriat. Prin cele două ordonanţe, 88 şi 101, când s-a gândit descentralizarea la nivelul Partidului Naţional Liberal, practic, a fost o necesitate care produce efecte. Legătura de parteneriat între instituţiile centrale şi autorităţile locale este cea care dă ritm lucrărilor atât de necesare şi aşteptate pentru comunităţile locale, dar şi pentru infrastructura mare”, a declarat, vineri, pe şantierul centurii Beiuş, Nicolae Ciucă.
La eveniment au fost prezenţi alături de Nicolae Ciucă şi fostul ministru al Transporturilor Lucian Bode, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, secretarul de stat Adrian Foghiş, reprezentanţii liderului asocierii de constructori Beniamin Rus (proprietar Drum Asfalt), managerul de proiect Adrian Parta şi şeful de şantier, ing. Zsolt Deak.
Foto: (c) EUGENIA PAŞCA / AGERPRES FOTO
Centura Beiuş are o lungime totală de 9,3 kilometri, cu o valoare de 110,2 milioane de euro, fonduri europene din POIM. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu CNAIR şi primăriile din zonă, în special cu Primăria Beiuş.
Lucrările la această centură ocolitoare au fost cele mai dificile dintre cele şapte construite de administraţia judeţeană, din care şase au fost finalizate în acest an: centurile Sântandrei, Sânmartin, Nojorid, Oşorhei, Aleşd şi acum, Beiuş. Sunt în lucru centura Biharia, ce va fi dată în trafic în noiembrie şi inelul metropolitan de sud, finalizat în primăvara anului viitor din fonduri guvernamentale – programul Anghel Saligny.
Complexitatea lucrării a fost determinată de relieful care a impus construirea a două viaducte (de 800 şi 680 de metri), a trei pasaje supraterane (lungime totală: 230 metri), a două poduri (lungime totală: 28 metri), 35 de podeţe, trei noduri rutiere, 24 km de parapeţi.
Sursa foto: CJ Bihor
„Venim cu mare plăcere în Oradea, în judeţul Bihor, oriunde am putut să participăm la inaugurarea unor obiective realizate din fonduri europene, dar şi din bani guvernamentali şi din contribuţia autorităţilor locale. Şi, de asemenea, eu, personal, apreciez foarte mult această viziune liberală pe administraţii liberale, în care s-a înţeles foarte clar nevoia de dezvoltare a infrastructurii rutiere, a celei feroviare şi a parcurilor industriale pentru a pune la dispoziţie oportunităţi de investiţii. Am văzut investitori care au venit şi contribuie esenţial atât la locuri de muncă, am putut azi să văd locuri de muncă foarte bine plătite, dar şi transfer de tehnologie de ultimă generaţie. Nu mai mult de o lună, am participat la Oradea la inaugurarea Liceului dual, un alt obiectiv foarte important. Dacă stăm să ne gândim la ce a însemnat 2020, anul 2020 care făcea parte din programul PNL „Dezvoltăm România”, se leagă foarte bine cu programul viitor al PNL „Familie, comunitate, ţară”,” a precizat Nicolae Ciucă.
Acesta a făcut vineri şi o vizită la fabrica Optimedia, din Oradea (o firmă locală de producţie ferestre şi uşi deţinută de o familie din Oradea, cu o cifră de afaceri de peste 70 milioane euro) şi la compania Nokian, din strada Ogorului, cea mai mare investiţie din municipiu (650 de milioane de euro), prima şi singura din lume care nu va avea deloc emisii de dioxid de carbon în urma producţiei.
Contractul pentru primul tronson al centurii Beiuş a fost de 270 milioane lei, fără TVA, iar pentru cel de-al doilea, de 15,5 milioane lei, fără TVA, ambele fiind construite de asocieri de firme conduse de Drum Asfalt din Oradea. Fondurile au fost disponibile prin CNAIR, Consiliul Judeţean fiind cel care a derulat proiectul.
Fostul ministru al Transporturilor Lucian Bode, invitat la finalizarea lucrărilor centurii Beiuş, a amintit anul 2020, când s-a pornit sistemul de descentralizare a proiectelor de nivel mediu în infrastructura rutieră din România, fiind adoptate ordonanţele 88 şi 101, prin care se finanţează şi se transferă către autorităţile locale implementarea acestor proiecte.
„Este un exemplu de succes centura ocolitoare Beiuş. La fel cum este şi centura Aleşd şi altele în implementare din judeţ şi la nivel naţional care beneficiază de această descentralizare gândită de noi în 2020. A fost un an de referinţă, un an bornă pentru demararea marilor proiecte de infrastructură în România”, a spus Lucian Bode.
Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a felicitat conducerea CJ Bihor pentru implementarea celor trei proiecte derulate în parteneriat, anume centura Aleşd, centura Sânmartin şi centura Beiuş, „parteneriate de succes pentru creşterea capacităţii Companiei de drumuri, pentru că altfel ar fi fost mult mai greu de implementat.” Acesta a amintit şi Drumul expres Arad-Oradea, în fază de licitaţie pentru execuţia lucrărilor, completarea loturilor lipsă de pe Autostrada A3, unele în faza de finalizare a proiectării – Suplacu de Barcău – Chiribiş, altele urmând să înceapă faza de proiectare.
„Mă bucur că reuşim într-un final, totuşi, cu aceste investiţii, să finalizăm Autostrada Transilvania şi să conectăm această zonă cu celelalte judeţe şi regiuni ale României”, a afirmat Cristian Pistol.
Potrivit preşedintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan, şoseaua de centură a municipiului Beiuş se va deschide traficului duminică, 13 octombrie, de la ora 17, după încheierea lucrărilor de cosmetică rutieră.
FOTO: Nicolae Ciucă – Facebook